Motor og kjøreegnskaper

184 hk er i de fleste tilfeller mer enn nok til å gi en bil på drøye 1.500 kilo et fartspotensiale utover det en familiebil tilbyr. Men se på dreiemomentet – 390 Newtonmeter. Trehundreognitti!

Motor og kjøreegnskaper

Ok, vi skal sette det i sammenheng. For det første når BMW 530D dette formidable dreiemoment allerede ved 1.750 o/min, og mesteparten av motorens maksimale moment er tilgjengelig i hele det effektive turtallsområdet (1.000 – 4.500 o/min) Det er da de fleste bensinmotorer begynner å våkne til liv…

520

Sammenligner du BMW 530D med dens lillesøstre, blir det hele nesten latterlig. BMW520 har ”bare” 150 hk, og et dreiemoment på 190 Nm. Dreiemomentet er altså bare halvparten av hva du finner i vår testbil – BMW 530D.

523

Også nestemann på lista, BMW523 må melde pass. Dens effekt er 170 hk, og nærmer seg 530’ens nivå. Men dreiemomentet er ”stusselige” 245 Nm, og 523 bruker 0,5 sekunder lengre på øvelsen 0 – 100 km/t enn 530 trenger.

528

Her er effekten 193 hk, og den har dermed så vidt høyere effekt enn 530D, men dreiemomentet er 280 Nm – fortsatt betydelig lavere enn i 530D. Akselerasjonen fra stillestående er kjappere enn 530D, som blir slått med 0,5 sek. Men ved akselerasjon i fart blir 528 for statist å regne. Fra 80 – 120 km/t bruker 528 10,9 sek, mens 530 bruker 9,1 sek. (Tall for Steptronic gearkasse)

535

Dermed må vi opp på nivå med 535 for å finne en bil med tilsvarende ytelser, denne bilen kan skilte med 235 hk og et dreiemoment på 345 Nm. Akselerasjon fra 0 – 100 km/t koster unna på 6,9 sekunder, men i øvelsen 80 – 120 km/t må selv 535 se seg slått av 530D med 0,9 sekunder!

Og tenk etter – hvor ofte er det du står stille når du er ute på langtur? Sjelden eller aldri. Og kreftene som alltid står parat til å hjelpe deg i en BMW 530D leverer varene sine pent og pyntelig, om enn massivt. Kort fortalt; BMW 530D er den råeste diesel-raceren vi foreløpig har hatt gleden av å være borti!