Motor og kjøreegenskaper

Under panseret i Fiat Bravo 80 sitter motoren på 1,2-liter og 82 hestekrefter. Med bakgrunn i bilens størrelse må vi stille spørsmålet om bilen er på grensen til å bli undermotorisert?

Med sine 82 hestekrefter fra et slagvolum på 1,2 liter sier det seg selv at Fiat Bravo 80 ikke er noen racerbil. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen går unna på 12,5 sekunder, mens toppfarten er 173 kilometer i timen.

Liker turtall

Med maksimalt dreiemoment ved 4.250 omdrininger (113 Nm) sier det seg sev at motoren trives når turtellernåla får liv til å danse - og det er da heller ikke før nåla tangerer 3.500 omdrininger at motoren får gnidd søvnen ut av øynene. Det betyr at du må belage deg på å bruke gearspaken en del dersom du har planer om å henge med i trafikken.

Gode kjøreegenskaper

Ute på den svingete landevei er Bravoen, trass sine 82 hestekrefter, et underholdende bekjentskap. Styringen er presis og forteller den nakne sannhet om hva forhjulene driver med. Nå skulle man tro at kjøreegenskapene blir så som så på grunn av at fjæringen er såpass myk som den er, men sannheten er at bilen nærmest oppfattes som sportslig på svingete veier.

Kjøreegenskapene er nøytrale, men bilen begynner å understyre dersom du har vært litt vel optimistisk med tanke på hvilken fart du kan holde gjennom svingen. Dette er likevel lett å kontrollere.