Motor og kjøreegenskaper

Med lange tradisjoner på turbomotorer, har Saab fått kontroll over turbinens krefter, og de leveres på en ypperlig måte. Men høytrykk er og blir høytrykk!

Motor og kjøreegenskaper

De tørre fakta taler sitt tydelige språk; Saab 9-3 HT rår over 200 hk, og dreiemomentet når sine maksimale 283 Newtonmeter allerede ved 2.300 omdreininger og toppfarten er 235 km/t. Med slike superkrefter kan Saab'en akselerere fra 0 - 100 km/t på rett over 7 sekunder, mer imponerende er bilens evne til å akselerere i fart; forbikjøringer er over før de knapt har begynt!

I tillegg sørger dreiemomentet for at bilen er ekstremt fleksibel, skal du på langtur er det bare å finne 5. gearet og tusle avgårde under nær sagt hvilke betingelser som helst. Dermed kan du nyte godt av begge ytterpunktene gjennom å enten ha en så avslappet kjørestil som mulig, eller så sportslig som forholdene og fartsgrensene tillater.

Svingende begrensninger

En ting er hvordan forholdene begrenser bilens sportslige evner, en annen ting er hvor store begrensninger bilen selv har innebygget. Og da er vi tilbake til to forhold som er avgjørende. For det første merkes det nå meed all mulig tydelighet at bilens understell begynner å bli utdatert (9-3 er basert på forrige generasjons Vectra-understell), en annen ting er motorens ekstreme ytelser og turbotrykk.

Understellet henger slett ikke helt med når svingene kommer tette. Det er for mye krefter og vekt i sving over forhjulene, og rett som det er -- særlig på glatta -- kan du oppleve til tider saftige understyringer (bilen kjører rett frem mens du forsøker å svinge).

Særlig skjer dette dersom du gir gass i svingen, da sørger motorens mektige momentet for å overstyre dekkenes styrekrefter. Men også på flat mark og rett frem er det tydelig at bilens understell ikke er satt opp til å tåle bjørnekreftene. Resultatet av å gi for mye gass er at bilen rives og slites i alle retninger.

Breie dekk deler skyld

Det stive sportschassiet og de brede dekkene får ta sin del av skylden for at dette skjer. På motorvei eller på andre veier med sporete asfalt, er det vanskelig å "finne sporet", noe so resulteter i at bilen hele tide må gjetes med fin hånd. Ikke noe stort problem, men litt slitsomt i lengden!

Konklusjonen er uansett at bilen definitivt fortjener å sammenlignes med svært sportslige utgaver av andre statusbiler, og den kan såvisst måle krefter med de fleste. Men vi savner litt mer dynamiske kjøreegenskaper underveis, slik bilen er nå er den en "lyskrysskonge" -- du er alltid først over lyskrysset om du vil, men må finne deg i å ta det mer med ro på svingete vei.