Motor og kjøreegenskaper

Det er den sportslige kjørestilen som dominerer når de to duellantene legger på vei. Samtidig er de lettkjørte, men skal du ha en bensingjerrig bil, er ikke disse to de beste alternativene!

Bilens personlighet -- i den grad man kna snakke om at en gjenstand har personlighet -- gjenspeiles i første rekke gjennom dens kjøreegenskaper. Og våre duellanter har svært forskjellig karakter på veien.

Likevel -- de aller fleste vil oppfatte begge to som lettkjørte, takket være presis styring og god oversikt.

Lettest på rattet er Golfen, uten at det er positivt i enhver sammenheng. For Focusen virker tyngre og mer stabil når du kommer utenfor bykjernen. Fordens gearkasse er dessuten noe av det beste vi noensinne har opplevd i en kompaktklassebil -- tung, men svært presis og lettsjaltet. Golfens gear er adskillig lettere, men presisjonsnivået er ikke det samme.

Sportslig på vei

Vi fikk anledning til å tete de to bilene på ekstremt glatt føre, og fordelen er at vi da kan lære bilene svært godt å kjenne uten å risikere liv og lemmer. Hva skjer når du går av gassen i en sving? Begynner bilen å understyre eller slipper den med baken? Hvor lett er det å kjenne?

Og under disse forholdene var vi ikke i tvil om hvilken bil vi foretrakk av de to.

Golfen har en lett og presis styring, men tilbakemeldingene fra rattet er ikke de beste. Bilen har dessuten en tendens til å slippe med baken, spesielt på sporete vei. På jevnere underlag kommer derimot understyringen snarere enn sladden. Men -- på det ekstreme føret vi opplvede, oppførte bilen seg nokså "nervøst". Under vanlige forhold og på tørr asfalt vil dette ikke registreres -- med mindre du kommer opp i ekstreme situasjoner med unnamanøvre og panikkbremsing.

Det var nemlig Focusens store fordel. Dersom bilen begynte å slippe -- enten det var foran eller bak -- skjedde det hele så langsomt og så tydelig, at du ikke er i tvil om hva bilen har tenkt til å gjøre, og hva du selv må gjøre for å rette opp situasjonen. Bilens ekstremt gode retningsstabilitet gjorde den dessuten forutsigbar, også på svært sporete vei.

Tørste tunger

Selv om slagvolum, effekt og dreiemoment er like, er det en viss forskjell i gearkassenes utvekslinger og motorenes karakteristikk. Det er likevel vanskelig å kåre en vinner, siden de to motorenes fordeler og ulemper utjevner hverandre i stor grad.

Fordens Zetec-motor er den mest avanserte av de to, med 4 ventiler pr. sylinder. VW tviholder på en enklere variant, men når de oppgraderte 1,6-literen til 100 hk fikk motoren et system med variable innsugningsmanifolder som virkelig sørget for at motoren ble kultivert og lettpustet.

Men selv om Forden er den mest avanserte, er Golfen den kjappeste. Både med hensyn til akselerasjon fra 0 - 100 km/t og toppfart er Golfen kjappest, men vi synes det er mer harmoni mellom utvekslingene på Focus. I fart er det helt marginale forskjeller mellom de to bilene, men etter vår bedømming er Focusen den mest fleksible.

Den er dessuten den gjerrigste, selv om vi ikke er veldig imponert over et gjennomsnittsforbruk på 0,68 l/mil -- det er bra for kompaktklassen å være, men fortsatt er det et stykke før vi kan kalle den "bensingjerrig". Golfen bruker 0,76 l/mil ved blandet kjøring, og det sørger for at sluttsummen for drivstoffregningen blir 11 prosent høyere i en Golf enn i en Focus!