Motor og kjøreegenskaper

Foran torpedoveggen troner 3 liter motor fordelt på seks sylindre og med en ytelse på 177 hester. Det er godt vi fortsatt har oljereserver...

Lyden av en kultivert V6’er er det ikke mye som kan måle seg mot, og motoren i Pajero Sport er blant de mer kultiverte. Selv ikke når turtellernåla danser seg opp mot det røde, skraverte feltet mister motoren besinnelsen. Den høres aldri stresset eller overbelastet ut.

Kraftig motor

De tre literne sender 177 hestekrefter til svinghjulet, og ved 4.500 omdreininger i minuttet er dreiemomentet 255 Nm. Det betyr at motoren i Pajero Sport ikke er blant de aller sterkeste, men den er seig og den sørger så definitivt for at bilen får ytelser som burde rekke for de fleste. Likevel må du over 2.500 omdrininger før motoren virkelig begynner å skuffe unna, men da beveger da også Pajeroen seg hastig fremover.

Bensinforbruket mens vi hadde bilen lå på 1,1 liter, men da var det mye langkjøring.

Gode kjøreegenskaper

Ute på veien oppfører Pajero Sport seg som terrengbiler flest. Styringen er på terrengbilmaner litt upresis og ufølsom, og raske svinger kvitteres med krengning. Likevel skiller Pajero Sport seg fra de fleste av konkurrentene sine. For med tanke på at det tross alt er en terrengbil vi har med å gjøre er ikke kjøreegenskapene helt på jordet. Trass i død styring gir faktisk bilen brukbare tilbakemeldiner om hva den har tenkt til å foreta seg - og den gjør det tidlig slik at du har mulighet til å sortere kortene før du mister stakken.

Vi har tidligere uttalt at Pajero Sport ikke akkurat markerer spydspissen hva gjelder terrengegenskaper, til det mangler den noen differensialsperrer hist og her. Likevel skulle de terrengegenskapene som bilen besitter være mer enn tilstrekkelige for å forsere mer enn hva loven om motorferdsel i utmark gir tillatelse tlil.