Motor og kjøreegenskaper

I fohold til utgående modell av Sonata, har Hyundai foretatt omfattende endringer av forhjulsopphenget, og motor/gearkasse har fått en renovering. Resultatet faller i smak.

Men la det være sagt med en gang; Sonata er ikke en bil for dem som har en aktiv kjørestil, og som legger vekt på sportslige kjøreegenskaper.

Men selv om bilen er satt opp med tanke på maksimal komfort, er det heller ikke mye åutsette på dens kjøreegenskaper. I pressede situasjoner kan bilen imidlertid begynne å oppføre seg litt merkelig; normalt vil den understyre, men i en unnamanøver melder den såkalte "lasteveksel-effekten" seg for full tyngde.

Det skyldes den myke fjæringen/dempingen. I en unnamanøver (for eksempel en rask venstre/høyre -kombinasjon), vil bilen først understyre svakt når du går inn i venstresvingen (dersom farten er høy nokeller svingen er krapp nok). Når du så svinger raskt mot høyre igjen, vil bilen overstyre/sladde.

...men forutsigbar

Årsaken er at bilens understell blir for "tregt" når vekten skal flyttes fra å ha størst belastning på høyre fremdekk i venstresvingen til å ha størst belastning på venstre fremdekk i høyresvingen. I tillegg blir vektbelastningen såvidt stor at servostyringen har problemer med å henge med, slik at bilen blir litt tung å ratte.

Likevel - i Sonataen skjer alt rolig og i dannede former, og du er sjelden eller aldri i tvil om hva bilen foretar seg ved normal kjøring. Styringen gir god respons, men å si at Sonata'en er kvikk på rattet vil være å overdrive.

Ikke treg, men tørst

Hyundais toliter med 16 ventiler og 136 hk er en velfungerende motor. På høye turtall har motoren en noe hard gange, men til normalt bruk er ikke motorlyden påtrengende. Kombinert med en gearkasse med korte utvekslinger, blir den nye Sonataen relativt kjapp, med akselerasjonstider på omlag 11 sekunder fra 0 - 100 km/t.

Motoren er dessuten sterk nok til å hanskes med bilens vekt uten at du må veive alt for mye med gearspaken. Vårt testforbruk viser -- i gjennomsnitt -- et forbruk på 0,90 l/mil. Det er ikke oppsiktsvekkende høyt, men det er heller ikke lavt. Ved inspirert kjøring og aktiv bruk av gearspaken flyr dessuten forbruket i taket, det er stort sett takket være mye motorveikjøring at forbruket tilslutt kom ned på 0,90-tallet under vår testperiode med Sonata.