Motor og kjøreegenskaper

På turbomotoren skal Saab-folket kjennes, spørsmålet er om en toliters lavtrykksturbo er tilstrekkelig til en bil av Saab 9-5's kaliber og vekt.

150 hk til 1.580 kilo bil virker -- i alle fall på papiret -- som nokså beksjedent. Beskjedent er også effektuttaket på 150 hk fra to liters slagvolum, ikke minst når du tar i betraktning at motoren får pustehjelp fra en turbo.

Det som berger Saab-motoren er dens massive dreiemoment på hele 240 Nm, ved 1.800 o/min, dette er høyere enn hos noen av konkurrentene. BMW 520 har 190 Nm, Audi A6 1.8 T har 210 Nm, mens Volvo 2.0 LT har 230 Nm). Når bilen først er i bevegelse oppfattes den nemlig som svært så fleksibel, og mer enn sprek nok til familiebruk.

Det gjør den derimot IKKE før den har fått rundt 1.500 o/min å jobbe med, og i kø- og bykjøring synes vi at bilen blir for treg, og at det må jobbes for mye med koblingspedalen.

Litt for svakt

Bilens førermiljø fungerer utmerket, men to forhold spiller inn på kjøreegenskapene fra førerplassen. For det første er gearkasen noe upresis, når du gearer opp til 5. gear, kan du fort bli i tvil om du egentlig setter den i 3. eller 5.

Styringen imponerer heller ikke, Saab'en er for lett på rattet og gir for svak tilbakemelding om hva forhjulene bedriver.

I storbilklassen blir heller ikke Saaben kjent for å ha de mest dynamiske kjøreegenskapene. Joda, bilen oppfører seg rimelig forutsigbart, og skjer det noe som helst, skjer det allerhelst i form av en understyring. Poenget er imidlertid at denne understyringen kommer litt for fort -- og litt for ofte. Når turboen hviner løs med voldsomt dreiemoment som resultat, har fordekkene en lei tendens til å finne sine egne veier, og bilen må derfor "gjetes" en smule. Litt smalere dekk enn 215/55R16 hadde muligens gjort susen?

Vår testbil var utstyrt med antispinnokntroll, og avhjelper de verste tendensene til "power-steering", som dette fenomenet kalles på motorspråk. Vi vil sterkt anbefale potensielle kunder å bruke de 4.500 kronene slik antispinnkontroll koster.

Alt i alt får vi konkludere med at motoren imponerer -- med et lite unntak, men at kjøreegenskapene kunne vært bedre. Vi forventer i alle fall mer fra en bil til drøye 400.000 kroner.