Motor og kjøreegenskaper

Under panseret venter 95 hester som skal drive fire hjul og sørge for at Imprezaen ikke blir noen sinke langs landeveien. Holder det med 1,6-liters motor og under 100 hester?

Et brøl, et batteri med lys, ett blått lyn og så stillhet. Igjen henger lukten av varme bremser, clutch og svidd gummi. En fullt rigget rallyutgave av Subaru Impreza med 300 hestekrefter har akkurat frest forbi.

Ikke sportslig...

Med 95 hestekrefter fra et slagvolum på 1,6 liter er "vår" Impreza ganske langt fra å være så sportslig som Impreza-bilene som kjøres i RAC og andre rally-grener. Ja, man kan nesten spørre seg om ikke bilen er en smule undermotorisert - spesielt med tanke på at den også skal dra med seg firehjulsdriften som tross alt koster noen krefter.

På lave turtall skjer det da heller ikke så mye. Akselerasjonen ut fra lyskryss er ikke spesielt mye å skryte av, men gi motoren noen omdreininger og ting begynner å skje. Ute på landeveien holder derfor de vel 90 hestene, men du må nok belage deg på å geare ned foran de bratteste bakkene.

Gode kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene til Impreza 1,6 står heller ikke i stil til sin kompromissløse slektning som herjer i rallyløypene. Likevel er ikke Imprezaen noen dårlig bil med hensyn på kjøreegenskaper.

Den er rimelig forutsigbar, og den gir ganske klare signaler om hva neste trekk blir. Holder du for høy hastighet inn i en sving kvitterer bilen som regel med understyring som gradvis går over i overstyring, men det hele skjer sakte og rimelig udramatisk.

Pass på!

Selv om Imprezaen er rimelig forutsigbar skal man være klar over at biler med firehjulsdrift aldri blir like forutsigbare som biler med for- eller bakhjulstrekk.Grunnen er at mange av firehjulsdriftssystemene, inkludert det som sitter i Impreza, fordeler kreftene trinnløst mellom for- og bakaksel.

Hvordan kreftene fordeles styres av hvilket hjulsett som har best grep. Derfor kan bilen understyre kraftig i enkelte kurver og overstyre i andre. Med det i mente er det viktig å passe på hastigheten inn i kurvene, nettopp fordi man aldri kan være helt sikker på om bilen vil overstyre eller understyre.