Motor og kjøreegenskaper

Svingene kommer tett, og Suzukien er urolig - ja, nesten på grensen til å være nervøs. Ikke så rart med Subaru Impreza pustende i nakken...

Motor og kjøreegenskaper

Imprezaen er en annen historie. Her finnes det ikke nervøse rykninger, bortsett fra bremsepedalen når ABS-bremsene jobber på høytrykk. Innbremsningen mot svingen er snorrett, og i utgangen av kurven kvitterer Imprezaen men en ørliten overstyring - idet de 95 hestene overføres til vegbanen.

Forskjellen heter ABS


Suzukiens svøpe er mangelen på blokkeringsfrie bremser. For på DinSides testbane var dommen utvetydig; Balenoen understyrer kraftig inn i svinger, men i det øyeblikket bremsepedalen presses med mot gummimattene blir Balenoen urolig – ja faktisk ustødig.

Grunnen er enkel, og kalles lastevekselsreaksjon. For under nedbremsning flytter tyngdepunktet seg fremover, og bilen blir lett bak - og da tar sentrifugalkreftene overhånd. Utvilsomt ville Balenoen blitt en langt bedre bil - og tryggere - med blokkeringsfrie bremser. Vårt råd er utvilsomt å legge de 6.500 kronene det koster ekstra på bordet.

For med ABS-bremser ombord er det ikke tvil om at Balenoens kjøreegenskaper blir mer forutsigare, men uansett understyrer den for mye.

Ro i sjelen

Overgangen fra Baleno til Impreza er stor, for mens du måtte ratte i Balenoen unngår du de store rattutslagene i Impreza. Bremsing i sving er udramatisk, men Imprezaen er ikke like forutsigbar som Balenoen. Alt etter veggrep - og kraftoverførigen til firekjulsdriftssystemet - over- eller understyrer den, men den blir aldri uberegnelig og overraskende - og den er hele tiden lett å kontrollere.

Derfor vinner Impreza klart i kampen om kjøreegenskaper.

Forskjellige motorer

Suzukien er utstyrt med en helt ordinær rekkefirer med et slagvolum på 1,6 liter, mens Imprezaen er utstyrt med en helt uordinær boksermotor med samme salgvolum. Suzukiens rekkemotor yter nøyaktig 100 hestekrefter og har et dreiemoment på 127 Nm ved 3.200 omdreininger. Boksermotoren til Subaru har mindre effekt, 95 hester, men kan skilte med et høyere dreiemoment enn i Suzukien. For ved 3.600 omdreininger er dreiemomentet fra bokseren 143 Nm.

Ute på veien oppfattes derfor Suzukien som den ivrige, mens Subaruen mer er bilen for de med en mer sedat kjørestil. Uansett blir ingen av bilene racere med disse motorene, og du må nok regne med å måtte geare noe foran de største bakkene. Med et forbruk på 0,87 liter per mil var Subaruen den tørsteste rundt vår testløype. Balenoen greide seg med et forbruk på 0,81 liter per mil.

Med lavere forbruk og en ivrigere motor vinner Baleno over Subaru på motorsiden. Balenoen hadde dessuten den mest presise og lettsjaltede gearkassen av de to.