Motor og kjøreegenskaper

Under panseret i Audi A4 1.8T Quattro sitter en av verdens aller beste 1,8 liters motorer. Den greier kunststykket å forandre seg fra en myk komfortmaskin til å bli en kompromissløs sportsmotor.

Vi har allerede nevnt at A4 1.8T Quattro aksellererer fra 0 - 100 kilometer i timen på 8,4 sekunder - og hemmeligheten er T`en som står plassert bak 1,8. Denne ene, og tilsynelatende uvesentlige, bokstaven har nemlig en svært så vesentlig effekt på både hestekrefter og dreiemoment.

T betyr turbo

For T betyr turbo, og turbo betyr hester, 150 for å være helt nøyaktig. Men det er hvordan denne motoren leverer kreftene som imponerer, for fra 1.750 og til 4.600 omdreininger er dreiemomentkurven flat som den berømte pannekaka. Det betyr at 210 Nm står klar til å gi bilen et skyv uansett hvilket gear du har inne.

Komfort eller sport - ditt valg

Bak rattet har det flere fordeler. For det første slipper du å vispe rundt etter riktig gear bare det kommer en liten kneik, og for det andre har motoren en respons som kan få enhver til å smile. Dermed er Audi A4 1.8T Quattro både komfortabel familiebil og gateracer. For bestemmer du deg for å vispe litt med spaken mellom forsetene, glemme at oljen er en begrenset ressurs og la turboen få spinne fritt blir slettene korte og smilene brede - uansett underlag.

Når alt trekker

Og det er da vi retter blikket mot det beskjedne lille skiltet som er innfelt i grillen og dashbordet. Quattro står det, fire betyr det. Aldri mer er den siste kneika opp til hytta noe problem, men press bilen og usikkerheten begynner å råde. For med Quattro følger utvilsomt bedre grep, men også spørsmålet om bilen denne gangen velger å understyre eller overstyre.

Grunnen til usikkerheten ligger i Quattro systemet som trinnløst fordeler motorens krefter mellom for- og bakaksel. Uvøren bruk av høyrefoten kan dermed sende deg inn i en understyring, overstyring eller firehjulssladd - alt etter hvordan kreftene fordeles. Nå er ikke dette noe stort problem når veiene er tørre og sommersolen henger i horisonten, men på vinterføre må du ta det litt roligere inn i svinger med en Quattro.

På sommerføre er det derimot lite å utsette på kjøreegenskapene til bilen. Styringen er presis og gir gode tilbakemeldinger om hva som skjer, bremsene lette å dosere og bilen er stabil. Overvurderer du veggrepet kvitterer Audien med udramatisk understyring.