Motor og kjøreegenskaper

Teknisk sett er duellantene nokså like, men ute på veien skiller de to bilene lag.

For oppskriften på en sportslig mellomklassebil har Lexus hentet fra BMW -- rekkesekser med variable ventiltider og drift på bakhjulene. Og joda - det er en sportslig oppskrift som fungerer. Men det er nesten merkelig at den fungerer såvidt forskjellig i de to bilene!

For bilenes karakter er vidt forskjellig. Lexusen oppleves som livlig og lett på veien, og den tettstegete sekstrinnskassen gir bilen et skikkelig sportslig tilsnitt. I BMW'en går alt tilsynelatende tyngre og tregere, særlig styringen virker tung sammenlignet med IS200.

Men det hele er bare tilsynelatende. Våre tester viser nemlig at det ikke er noen vesensforskjell i hvor fort du kan komme deg fra A til B på en snirklete vei med de to bilene. Lexusen er den bilen du sannsynligvis trenger mest tilvenning til, det tar nemlig litt tid å lære seg å utnytte gearkassen på best mulig måte.

Høyt presisjonsnivå

Våre akselerasjonstester viser nemlig at det er marginale skiller i akselerasjon fra stillestående, BMW'en trekker det korteste strået på en tidel eller så. Årsaken er at BMW'en har bedre dreiemoment på lave turtall. Ved akselerasjon fra 50 i 3. gear stakk BMW'en fra Lexusen med brukbar margin, men ved bruk av 4. gear stakk Lexus'en fra så det holdt! Ved 50 km/t skiller det nemlig ikke mer enn 500 o/min ved bruk av 3. og 4. gear i Lexus, mens det skiller drøye 1.000 o/min i BMW'en.

Begge bilene har gearkasser med makeløst høyt presisjonsnivå, og styringen er det heller intet å utsette på.

Svette svingmanøvre

På testbanen var det ikke lett å skille klinten fra hveten. Doble unnamanøvre, bremsetester og stabilitetsprøver som normalt viser stor forskjell på våre testbiler ble kjørt og kjørt til vi var svimle i hodet, uten at vi ble stort klokere. Konklusjonen ble at Lexusen var kvikkere, men at BMWen var mer stabil. Resultatet: at de to bilene kunne kjøres gjennom de samme øvelsene med samme resultat i noenlunde samme fart.

  • Testvinner motor: BMW 320

  • Testvinner kjøreegenskaper: Uavgjort