Motor og kjøreegenskaper

Med en egenvekt på snaue 2.000 kilo trengs det sterke motorer til å hamle opp med vekten. Og muskler -- det har Grand Cherokee.

Det er frydefullt å kjøre Grand Cherokee med V8-motoren. For fra 4,7 liter utvikles det 220 hestekrefter og et dreiemoment på 390 Nm. Vi garanterer at nakkemusklene dine vil vokse som en følge av at de desperat forsøker å holde hodet på plass under akselerasjon, for øvelsen 0-100 kilometer i timen går unna på 8,3 sekunder - og det er FORT når bilen veier nesten to tonn.

Dieselmotoren greier ikke helt å hamle opp med V8eren fra 0-100, men selv om den bruker snaue seks sekunder lenger (14 sekunder) er det absolutt godkjent.

Seig diesel

For dieselens fordel er at den er sterk. Fra 3,1 liters slagvolum utvikler den femsylindrede italienske VM-dieselmotoren 140 hester og et dreiemoment på 384 Nm ved 1.800 omdreininger. Og slikt blir det prestanda av, for i fart aksellererer Cherokeen som om det skulle være en horde med aggressive blekansikter etter.

Ytelser koster

Begge motorene sørger med andre ord for at Grand Cherokee får gode ytelser, men ytelsene koster drivstoff - spesielt er V8-motoren tørst. For ved langkjøring er det umulig å få forbruket noe særlig under 1,5 liter per mil, og i byen skal du ikke bli forundret dersom forbruket tangerer to liter. Dieselmotoren er litt snillere, og bør være mulig å presse hårfint under literen på langkjøring. Vi fikk et forbruk på blandet kjøring som tilsvarte 1,3 liter per mil.

Vaggende kjempe

Trass i at både dieselmotoren og V8’eren sørger for friske kjøreytelser, er ikke Grand Cherokee noen racerbil. For med myk fjæring krenger bilen mye ved hurtig kurvekjøring, men det er likevel ikke det verste. For styringen på Grand Cherokee er ikke mye å skryte av; upresis rundt midtpunktet og med en total mangel på tilbakemelding blir du sittende å gjette på hvor mye grep du har igjen før den store kolossen begynner å seile.

Dårlig retningstabilitet, nydelige bremser

Retningsstabiliteten er heller ikke av beste merke, men det kan knapt bilen lastes for. For på vår bil var det montert M+S dekk med skarpe skuldre, og da sier det seg selv at retningstabiliteten må lide.

På ett punkt er likevel Jeep Grand Cherokee målestokken. For bremsene er lette å dosere samtidig som effekten er meget bra.