Motor og kjøreegenskaper

Turboladeren hveser, og sekunder senere blir du katapultert bortover veien; men mye hestekrefter har sine begrensninger. Sine klare begrensninger.

I standard utgave yter denne firesylindrede to-liters motoren 130 hestekrefter, men Saab kan turbo - og ved å montere den største de fant, koble den sammen med en intercooler, og gjøre noen fiksfakserier med motorstyringen spretter ytelsene til himmels. For med 200 hestekrefter yter denne motoren 100 hester per liter slagvolum - og det er like mye som i BMW M3 og mer enn Porsche tar ut av motoren i sin 911...

Dermed skulle det da også være duket for kjøreytelser. Akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen går unna på 7,3 sekunder og toppfarten er 235 kilometer i timen. Saab 9-3 cabriolet er med andre ord en rask bil.

Krøll med krefter?

Men alle kreftene blir ikke bare glede i 9-3, de blir også bekymring. For Saaben har forhjulsdrift, og når 200 skal overføres til hjulene som fra før er styrende skjer det mye på en gang. Noen bil hvor du avslappet har en hånd på rattet i det du lar effekten strømme er 9-3 så definitivt ikke. For under hard akselerasjon krever bilen en våken sjåfør som kan geleide bilen, hvis ikke skjærer den til siden som en rikosjetterende geværkule.

Og da er vi over på kjøreegenskapene. Ingen skal beskylde Saaben for ikke å være forutsigbar, for den understyrer nærmest uansett hva du gjør. Problemet er bare at den understyrer litt tidlig, og litt mye - spesielt dersom turboen begynner å gjøre det den er satt der for.

Jevn leveranse, men upresis distributør

Eldre Saaber med turbo hadde ord på seg for levere kreftene ujevnt, for å bruke litt runde vendinger. Fra ikke å ha noen krefter å rutte med, til å ha rent for mange var ofte kun et spørsmål om tiendeler. Slik er slett ikke vår Saab, og trass i at turboen er diger kommer den stille og forsiktig. Maksimalt dreiemoment, 283 Nm, kommer faktisk så tidlig som ved 2.300 omdreininger, noe som betyr at motoren er fleksibel og trekker kraftig også ved lave turtall.

Men om motoren er bra er gearkassen dårlig. Lange kast, og upresis er stikkordene. Dette må bli bedre!