Motor og kjøreegenskaper

Med en 3,2-liters V6-motor blir CLK'en hvass, men det er i første rekke ikke det som er poenget. Det solide bunndraget og den summende, "riktige" lyden derimot...

Mercedes V6'er har ikke spesielt høy ytelse i forhold til slagvolumet, 218 hk er ikke mye å slå i bordet med. Men 310 Nm lar seg høre. Og effekten leveres så silkemykt at Mercedesen er kjappere enn du kan la deg forlede til å tro.

At den skal greie 0 - 100 km/t fra stillestående på 7,3 sekunder, har vi imidlertid noe vanskelig for å få til. Vår Saab-cabriolet, som skulle være 0,1 sek tregere enn Mercedesen, dro hele tiden fra når vi tok tester fra stillestående. Derimot hadde Saab'en problemer med å henge på ved akselerasjon i fart -- CLK'en gearer kjapt ned og bruker sitt massive moment til å skyte fart.

Tung, men...

Det første inntrykket mange får når de setter seg inn i CLK'en, er at den virker tung og treg. Styringen er definitivt tung, og rattet er så stort at du nesten skulle tro at det var en buss med åpnet tak som skulle forflyttes.

Men det er bare tilsynelatende. Styringen er nemlig meget presis, og CLK'en lystrer hvert minste vink fra sjåføren -- noe vår unnamanøvertest viste med all mulig tydelighet. Litt tilvenning trenger du kanskje i slike situasjoner, den tunge styringen forledet i alle fall oss til å tro at bilen svinger mindre og tregere enn den faktisk gjør.

Og kjøreegenskapene er også presise og forutsigbare. I pressede situasjoner slapp bilen gjerne litt foran først, deretter kom bakenden. Men det skjedde uhyre langsomt og svært så tydelig --vi hadde ingen problemer med å rette opp bilen i kritiske manøvre.