Motor og kjøreegenskaper

170 hk fra 2,5 liter tyder ikke på allverdens effektuttak, men motoren er bunnsterk. Og Cougar er svingende med på turen!


Om Cougar ikke når opp når det gjelder komfort, tar den til gjengjeld ekstrapoeng når det gjelder kjøreegenskaper. Særlig imponerer styringen – den er direkte og presis, og gir svært så gode tilbakemeldinger om veiforholdene. Begynner bilen å slippe kjenner du det først i rattet, så forsiktig som skrikelyder fra dekkene, før det hele skjer så rolig og beskjedent at du tilsynelatende har allverdens tid til å rette opp ”æille feila fra i går”.

Og det er dette som er nøkkelen til suksess i nær sagt hvilken som helst sportsbil. Følger styringen med og gir deg god respons, vet du hva slags begrensinger og muligheter bilen har, og det kan veie opp for relativt mye når det gjelder effekt. Hva spiller vel 30 hk ekstra for rolle dersom bilen ikke henger med i svingene?

Og katten klore – bremsene i Cougar er det heller ikke mye å utsette på!

Direkte hit!

I tillegg er både gearkasse, gass og clutch er svært så direkte og formidler hver for seg hva bilen foretar seg, og bidrar på sin måte til en totaloppevelse av kjøreinntrykkene.

Bilen – som ved første øyekast kan virke mer som en bedagelig, langbent jaguar for ”Gran Turismo” – skikkelig langturskjøring – er slett ikke det. På tross av nokså rause yttermål har Ford lykkes med å lage en stor sportskupé som oppfører seg som en tøff liten fjellkatt!