Motor og kjøreegenskaper

Foreløpig er Zafira kun tilgjengelig med en 1,8-liters motor (115 hk), en motor som passer konseptet godt. Fleksibel er nemlig et dekkende uttrykk, men ikke forvent deg sportslig sprut og fres!


Og sammenlignet med Opel-søstre kan man fort stusse – her er store forskjeller med samme motor. En Vectra, som bare er 30 kilo lettere enn Zafira, greier 0 – 100-sprinten på 12 sekunder blank, og har en toppfart på 195 km/t – heller ikke det særlig sportslig.

Men likevel langt bedre enn Zafira, som trenger hele 13,5 sekunder på sprinten. Så kan man forledes til å tro at det bare er utvekslingene som er lengre på Zafira, men den gang ei, toppfarten er skarve 184 km/t. Riktignok av ren akademisk interesse for norske forhold, men likevel gir den en klar indikasjon på at Zafira – på grunn av sitt karosseri og familievennlige tilsnitt ikke har de sportslige kjøreegenskaper vi ofte forbinder med Opel.

Ikke veltepetter

Etter at en mindre konkurrent – Mercedes A-klasse – gikk rundt i en unnamanøvertest og måtte gjennom store endringer før den igjen ble sluppet på markedet, virker det som om mange ønsker å være ”på den sikre siden” ved å stramme opp understellet så mye som mulig.

Opel er intet unntak, og Zafira krenger ekstremt lite ved svingkjøring. Fjæringen virker dessuten rimelig ”stutt” – spesielt i lave hastigheter. Det er også merkbart – men ikke ukomfortabelt – i høyere hastigheter.

Tysk direkte

Både gass-, gir- og styrerespons er direkte og presis i Zafira. Tilbakemeldingen fra rattet er dessuten akseptabel, men vi kunne ønske oss bedre føling med koblingspedalen. Det var nemlig vanskelig å kjenne når clutchen tok, med det resultat at vi ruste motoren før clutchen tok. En ren tilvenningssak, men likevel.

Trygt forutsigbart

Kjøreegenskapene er ellers familievennlig forutsigbare, i de pressede tilfeller slipper bilen som regel foran, men går du av gassen kan du forvente deg en skikkelig bakhjulsskrens i stedet. Men det hele går rolig for seg, godt hjulpet av elektronsik antispinnkontroll som er standardutstyr på vår testbil Zafira 1.8 Comfort.