Motor og kjøreegenskaper

Clarus’ 1,8-liter er sterk, men med en egenvekt på 1.317 kilo trenger Clarus all den drahjelp den kan få.

Motor og kjøreegenskaper


Jo lengre bil, desto høyere vekt er en normal tommelfingerregel, og Clarus er nemlig intet unntak i så måte. Vi har dessverre ikke målinger eller data på Clarusens akselerasjonsevne, vi må dermed nøye oss med å konstatere at den drar helt akseptabelt. Dreiemomentet på lave turtall er ikke det beste, men sluttutvekslingen er såpass høy at det sjelden byr på problemer å rulle avgårde i 80 og 90 km/t på landevei, selv med last.

Akselerasjonen er grei, men ikke spesielt rask. Dessuten ønsker du nok å unngå å akselerere alt for ofte, motoren går nemlig særlig hardt og støyende ved akselerasjon.

Motoren er dessuten en rimelig moderne konstruksjon med 4 ventiler pr. sylinder. Likevel synes vi at bensinforbruket var overraskende høyt. Vi brukte 0,92 l/mil, hvilket er omtrent nøyaktig det fabrikken selv har testet bilen til. Det er høyt for en mellomklassebil, i flere av testene våre har vi greid å ligge godt nede på mellom 0,7 og 0,8 l/mil for en en mellomklassebil med 1,8-liters motor.

Normalbilen

Hva angår kjøreegenskaper ellers, er bilen helt på det jevne. Gearkassen er måtelig presis, styringen likeså. Bremsene kunne godt ha vært noe bedre å dosere, men heller ikke disse byr på sjokkerende dårlige – eller gode – opplevelser.