Motor og kjøreegenskaper

De siste gatelysene forsvinner i bakspeilet, og husene erstattes med trær. Samtidig blir asfalten grovere, og skiltene som varsler om svingete vei blir stadig hyppigere. Og vi fryder oss...

Motor og kjøreegenskaper

Det er nå Peugeot 206 GTi våkner til liv. Du glemmer at du er sliten etter å ha sittet i en langt fra optimal kjørestilling langs brede, rette og forferdelig kjedelige hovedveier. I steden nyter du hver en sving, gleder deg over hvordan rattet gradvis blir tyngre etterhvert som den sideveis akselerasjonen bygger seg opp og velsigner motorens lyd og drag ut fra svingene når turtelleren jager mot rødfeltet.

Tillit som en prest

Kjøreegenskapene er i toppklasse, og sammenliknet med 205 GTi er denne siste tolkningen av kjøreglede stø som en krysserrakett. Borte er alle ”nær døden opplevelser” som så alt for ofte var fremtredende i 205 GTi. 206 GTi limer seg til veien, gir føreren en haug med informasjon om hva som skjer og gjør som du befaler. Selv gasslipp i raske svinger med mye turtall er relativt udramatiske, trass i at bilen skjelver en smule.

Er motoren stor nok?

Under panseret finner vi en motor med to liters slagvolum, 16 ventiler og 137 hestekrefter - og det er faktisk bilens svake punkt. For selv om motoren er fleksibel, og absolutt leverer varene - akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 8,4 sekunder - så ville vi gjerne hatt noen flere krefter – spesielt i bunnen av turtallsregisterer. Understellet og kjøreegenskapene hadde fint tålt det, samtidig som litt ekstra krutt hadde sørget for at bilen hadde blitt enda litt mer underholdende. For med 137 hestekrefter savner vi den siste lille piffen som ellers ville ha fullendt bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derimot ble vi svært overrasket over bensinforbruket, for etter 456 kilometer med tildels inspirert kjørestil fikk vi et forbruk så lavt som 0,83 liter per mil.

Krever at du jobber

Selv om kjøreegenskapene er i toppklasse, og motoren, tross at den mangler noen krefter, jobber iherdig krever 206 GTi også noe av deg. For denne bilen trives ikke når turtelleren bobler rundt 2.000 omdreininger i femtegear, den vil - og må - over 4.000 for at det virkelig skal bli gøy. Men kjører du den aktivt, bruker bremsene inn mot svinger, gearer, svinger og gir gass ut igjen ligger det utømmelige kilder med kjøreglede i Peugeot 206 GTi.