Motor og kjøreegenskaper

Audi A3 1.8T er liten og relativt lett. Sjeldent har turbomotoren på 1,8 liter kommet mer til sin rett.

Motor og kjøreegenskaper

Trass i sine fem dører og sin familieapell har A3 1.8T egenskaper som fint kan få etablerte størrelser med GTi på bakluka til å blekne, men det er likevel ikke det beste med motoren. Det beste er fleksibiliteten.

Kraft hele veien

For turboen er at lavtrykkstypen. Derfor trenger man ikke høye turtall og mye eksosenergi for at skovelhjulene skal begynne å snurre. Studerer man bilens momentkurve er det lett å se. For allerede ved 1.750 omdreininger i minuttet står maksimalt dreiemoment på 210 Nm til disposisjon - og kurven er flat som Himmelbjerget til turtelleren tangerer 4.600 omdreininger. Derfor drar motoren uanstrengt enten du kjører i fjerde eller femte gear, og du slipper å vispe rundt på jakt etter rett gear.

Eller du kan velge å kjøre A3 sportslig som en GTi, og leke deg med den lettsjaltede og presise gearkassen mens turtelleren danser opp mot rødfeltet. Utnytter du ressursene maksimalt, gjør A3 1.8T deg til lovbryter på omlag 8 sekunder og stopper ikke før den greier å tilbakelegge 217 kilometer i løpet av timen.

Gode kjøreegenskaper, med død styring

Kjøreegenskapene er det heller ikke mye å utsette på. Bilen understyrer dersom du presser den gjennom krappe kurver, men den truer aldri med ukontrollert å slippe taket. Det vi imidlertid savner er bedre tilbakemeldinger fra styringen. For den er ganske død frem til forhjulene slipper, men da sender den imidlertid signaler som det er umulig å mistolke.