Motor og kjøreegenskaper

Motoren har også gjennomgått drastiske forbedringer i den nye Discovery II. Effekten har blant annet gått opp fra 120 til 136 hk.


Men i en terrengbil er dreiemoment det viktigste, og her kan Land Rover vise til betydelige fremskritt; dreiemomentet er øket fra 265 til 315 Nm. Motoren er som såden helt ny: den har fem sylindre mot den gamle med 4, og den har direkte innsprøyting.

Vår testbil hadde automatgear (tillegg: kr. 18.800). I denne bilen er dreiemomentet 315 Nm, i modellen med manuelt gir er maksimalt dreiemoment 300 Nm, men motoren er den samme.

Dermed er den nye TD5’en faktisks sterkere enn den sekssylindrede BMW- motoren i Range Rover 2.5 DSE. Og den er kjappere. Med akselerasjonstider fra 0 – 100 km/t på 14,2 sekunder er ikke akkurat Land Rover Discovery II noen sportsbil, men den er 1,5 sek raskere enn Range Rover 2.5 DSE, og den er Jeep Cherokee 2.5 TD, Opel Frontera 2.2 TDI, Mitsubishi Pajero 2.5 og Toyota Land Cruiser 90 (3.0 TD).

På veien

Vag styring og sterk krenging bidro til at vi ikke akkurat tok frem de mest rosende ordelag under vår test av utgående Discovery-modell. Men det var den gang, det.

For de elektroniske innretninger har hatt en svært så gunstig effekt på Discoverys kjøreegenskaper, særlig der de trenges mest, nemlig på vanlig vei. Den lille antydningen til upresis styring ved motorvei kjøring – særlig rundt midtstilling – tilskriver vi dårlige norske veier, samt det faktum at terrengdekk aldri vil bli et helgodt alternativ til vanlige sommerdekk.

Men jevnt over utmerker Discovery II seg med svært gode kjøreeegenskaper for klassen, den har gått fra å være en av klassens dårligste til en av klassens beste.

Den får et lite minus i margen for en litt masete gearkasse som litt for fort tyr til høye turtall – nesten som i en trinnløs gearkasse. Det er tross alt rundt 2.000 o/min at motoren yter sitt aller beste.