Motor og kjøreegenskaper

Bakdekkene har dimensjonen 275/35ZR18, likevel er det ikke noe problem å male lange, tykke og sorte streker på asfalten. Faktisk er det svært lett når 400 hestekrefter står til rådighet...

Rødmerkingen på turtelleren strekker seg til 7.000 omdreininger, og det gule feltet til 4.000 når motoren er kald. Etterhvert som kjølevannet blir varmere og varmere slukker imidlertid de gule lysene. Til slutt er det bare gult fra 6.500 til 7.000 omdreininger. Vi er klare til å utnytte den fem liter store V8-motoren med sine 400 hester og sitt dreiemoment på 500 Nm...

Som et jagerfly

Det er ikke vanskelig å unngå floskler eller klisjeer når man skal beskrive kraften som bor i BMW M5. Sannheten er nemlig den at det knapt finnes en klisjé, eller floskel for den saks skyld, kraftig nok til å beskrive kreftene som skjuler seg i denne bilen. Uansett i hvilket av de seks gearene som er lagt inn er akselerasjonen heftig. Selv fra 1.000 omdreininger, i motbakke, med sjettegear lagt inn akselererer bilen, og akselerasjonen blir bare kraftigere og kraftigere etterhvert som hastigheten øker. Faktisk kan du bruke sjettegearet fra 50 til 250 kilometer i timen.

La oss se på tallene. Akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen går unna på 5,3 sekunder. 0 - 200 på 18,9 sekunder. En kilometer fra stillestående på 24,7 sekunder. 80 - 120 kilometer i fjerdegear på 5,1 sekunder og sist, men ikke minst 0 - 100 - 0 på omlag 8 sekunder. Det burde være unødvendig med ytterligere kommentarer.

Knappen

BMW M5 er likevel mer en akselerasjon. Mye mer. Understellet tåler en sideveis akselerasjon på 1,2 G, eller 2.154 kilo, før hjulene begynner å slippe jerngrepet de har i asfalten. Til å tøyle alle kreftene har BMW som standard utstyrt bilen med DSC (Dynamisk stabilitetskontroll) som sørger for at du ikke setter deg selv opp i situasjoner du knapt kan mestre.

Ett knappetrykk er imidlertid nok for selv å være herre over situasjonen, og da er det ikke måte på hva du kan finne på. Krappe kurver styrer du igjennom med et delikat samspill av ratt, høyrebein og en smule motstyring. Men det krever at du vet hva du driver på med.

Og flere knapper

Kjøreegenskaper har med andre ord bilen i fleng. Vi reagerer imidlertid på at styringen, trass i at den er presis og gir plenty tilbakemeldinger, er i letteste laget. Så oppdager vi en knapp det står "SPORT" på. Med prøvende fingre trykker vi den inn, og styringen blir tyngre, får mer følelse og blir slik den skal være. Men det er ikke bare styringen som blir tyngre . Gassresponsen forandres også til det kjappere, og bilen blir om mulig enda råere.