Motor og kjøreegenskaper

Med 90 hestekrefter under panseret skulle man tro at Civic 1.4i S så absolutt skulle være i stand til å dra snerken av suppa. Det er den, men heller ikke mer.

Motor og kjøreegenskaper

Sannheten er nemlig den at de 90 hestene som skjuler seg under panseret så absolutt får mer enn nok å gjøre. Og du må nok belage deg på å bruke gearspaken der bakkene er lange og seige. Nei, noen sprinter er bilen så visst ikke, selv om den skal greie å akselerere fra 0 - 100 kilometer i timen på 10,8 sekunder.

For å utnytte motorens evner til å akselerere raskt må du nemlig tyne motoren til de ytterste turtall, og denne operasjonen ledsages av så mye motorstøy at de fleste nok vil la være.

Lavt forbruk

Ett forhold som så absolutt har innvirkning på de rene kjøreytelsene er klimaanlegget som testbilen var utstyrt med som standard. For i sin streben etter å holde temperaturen i kupeen på et komfortabelt nivå er det slett ikke til å komme ifra at det krever litt av motorens hestekrefter, og dermed innvirker på bilens ytelse. Likevel holder kreftene for de aller fleste av oss ved vanlig kjøring.

Det som derimot imponerer med motoren er forbruket som vi målte til lave 0,72 liter per mil - og da la vi heller ikke mål på oss å kjøre spesielt økonomisk.

Gode kjøreegenskaper

Noe Honda kan er understell, og vår Civic skuffet da heller ikke. Kjøreegenskapene er forutsigbare og trygge. Er du for optimistisk med hensyn til hastigheten du kan holde inn i en kurve begynner bilen å understyre. Likevel er den lett å kontrollere, samtidig som styringen gir deg fine tilbakemeldinger om hva forhjulene holder på med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor byr den lille Civicen på en viss grad av kjøreglede, trass i sin litt beskjedne motorisering.