Motor og kjøreegenskaper

Det er vanskelig å ikke la seg begeistre av disse to gledessprederne. Langs svingete veier med taket nede, gir de to duellantene kjøreglede i fleng.

Under panseret på vår MX-5 satt den minste motoren med 1,6-liters slagvolum og 110 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment, på 135 Nm, oppnår motoren ved 5.000 omdreininger i minuttet. Direkte sammenliknet med motoren som er plassert bak seteryggene i MGF, taper motoren i MX-5 sammenlikningen. For den 1,8 liter store motoren i MG'en yter 120 hester, og har et dreiemoment på knusende 165 Nm ved 3.000 omdreininger.

Derfor skal vi ikke sammenlikne de to duellantene direkte hva gjelder motor, spesielt ikke siden Mazda også tilbyr sin MX-5 med en 1,8 liter med 140 hester og et dreiemoment på 162 Nm ved 4.500 omdreininger - noe som gjør den like rask som MGF'en.

Som en skalpell

Selv om bilene var utstyrt med forskjellig motorstørrelse, er det overraskende hvor lett MX-5 greier å holde følge med MGF'en. Hemmeligheten ligger i kjøreegenskapene, og de har MX-5 fått store porsjoner av. Den lyder hvert minste vink og gir deg hele tiden nøyaktige tilbakemeldinger om hva som skjer. På svingete veier blir som en kirurgisk skalpell -- sylskarp, direkte og presis.

Mer sjel i MGF

Sammenliknet blir MGF'en mer som en tollekniv. Den er ikke fullt så direkte, og tilbakemeldingene er dårligere. Men den har sjel, på en helt annen måte enn den perfekte Mazdaen. Derfor ligger ikke kjøreopplevelsen i MGF'en mye tilbake for den man opplever bak rattet på MX-5.