Motor og kjøreegenskaper

Motoren på 1,6 liter og 100 hestekrefter er ikke spesielt spennende. Det er heller ikke kjøreegenskapene. Typisk Golf med andre ord.

Med et slagvolum på 1,6-liter, to ventiler per sylinder og en overliggende kamaksel, sier det seg selv at man ikke åpner panseret på Golf stasjonsvogn for å beundre et motormessig mesterverk. Likevel er det ingen grunn til å være urettmessig spiss i formuleringene hva gjelder motoren, for faktum er at de 100 hestene som motoren mobiliserer passer ganske godt til Golfens lynne.

Men ingen sprinter

Noen veiens Vebjørn Rodal er Golf 1,6 stasjonsvogn likevel ikke, men motoren er smidig og sørger for at Golfen blir tilstrekkelig kvikk. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 11,9 sekunder. Vi kunne imidlertid ønsket oss at dreiemomentet stod klart tidligere enn hva det faktisk gjør. For motoren må opp i 3.800 omdreininger i minuttet før den yter sitt maksimale dreiemoment på 145 Nm. Derfor må du regne med at gearing er påkrevet før de lengste og bratteste motbakkene.

Gearkassen i Golf stasjonsvogn er det lite å utsette på. Den er lettsjaltet og presis.

Kjøreegenskaper som Golfer flest

Ute på den svingete landevei inspirerer ikke Golfen til noe spesielt sportslig kjøring, trass sitt litt stive fjæringsoppsett. Likevel er kjøreegenskapene trygge og forutsigbare. Styringen gir i tillegg brukbart med tilbakemeldinger om hva forhjulene foretar seg.

Men noen spesielt underholdende bil å ratte på svingete bygdeveier er Golf stasjonsvogn ikke. Men ønsker du kjøreglede i sin pureste form er vel heller ikke Golf førstevalget.