Motor og kjøreegenskaper

C180 er minstemann blant bensinutgavene i C-klassen til Mercedes-Benz. Med manuelt gear skulle det vise seg å være en bra kombinasjon.

Motor og kjøreegenskaper

Det er få ting som er mer irriterende enn å kjøre en automatgearet bil med for liten motor. Hele tiden jager automatgearet opp og ned i jakten på å finne en utveksling som passer.

Ingen sprinter

Mercedes-Benz C180 med automatgear befinner seg akkurat på grensen til å bli masete. For det sier seg selv at det blir tungt når 1,8 liter slagvolum, som ikke mobiliserer mer enn 122 hestekrefter, skal trekke en bil som veier snaue 1.300 kilo.

Spørsmålet er derfor om det blir så mye bedre når man kobler motoren til en manuell gearkasse. Svaret er et ubetinget ja.

"Billig" gearskift

Noen sprinter blir ikke bilen med manuelt gear heller, men den virker kvikkere enn en C180 med automat. Tallenes objektive tale er imidlertid klar, for akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går fortsatt unna på 12 sekunder om du gearer manuelt eller om bilen gearer for deg. Likevel slipper du automatkassens desperate jakt på riktig gear, for med manuell kasse kan du stort sett la femtegearet ligge inne uansett vei og geografi. Bakkene skal nemlig bli både bratte og lange før du må tenke på å skifte gear.

Og motoren passer dessuten godt til utvekslingene som Mercedes-Benz har valgt. I fart akselererer den villig, dersom du sorterer gearkassens tannhjul riktig, og motoren er seig nok til at du slipper å geare i tide og utide.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik sett er C180 med manuelt gear bedre enn sin dyrere og slappere bror med automatgear.

Dårlig gearkasse

Det som likevel legger en stor demper på entusiasmen er gearkassen. Den er nemlig langt annet enn bra. Lettsjaltet, ja vel, men presis er den ikke. Den virker rett og slett billig, og umoderne. Bedre blir det ikke av alle lydene som følger med hver gearing. Dette burde Mercedes-Benz absolutt rydde opp i, for det er med på å ødelegge inntrykket av en ellers bra bil.

Trygge kjøreegenskaper

C180 er ikke som noen BMW, eller Audi for den saks skyld, her er nemlig kjørekomfort prioritert foran kjøreegenskaper. Det er også lett å merke. For mens man med et stort smil om munnen godt kan kjøre litt sportslig med de to konkurrentene, trives man best med en sedat kjørestil bak rattet i Mercedesen. Verken styring eller fjæringsoppsett inviterer til sportslig kjøreglede.

Likevel besitter Mercedesen bra med reserver, den er forutsigbar og finner ikke på noe tull. Men den store kjøregleden finner du altså ikke.