Motor og kjøreegenskaper

Under panseret i XG25 hviler de en sekssylindret motor i V-form, med 163 hester. Men er det nok til å flytte på den koreanske kolossen?

Motor og kjøreegenskaper

Fra et slagvolum på 2.493 ccm yter den sekssylindrede V-motoren 163 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 231 Nm ved 4.100 omdreininger. Det skal sørge for at XG25 akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen på snaue 10 sekunder.

Dermed skulle det være mer enn nok pepper under panseret til å gjøre kjøreturen komfortabel og avslappet.

Automaten maser

Og ved kjøring på motorvei er det da også komfortabelt og kjøre XG. Automaten finner raskt fjerde gear og blir der. Problemene oppstår imidlertid når motorveiens slette asfalt byttes ut med buktende svinger, bakker og motbakker - da opptrer automatgearet heller nervøst. Stadig gearer den ned, for så å geare opp. Det virker som om det ikke helt får bestemt seg for hvilket gear som skal velges.

Løsningen er selvfølgelig å geare selv, noe som fint lar seg gjøre med Hyundai sin automatkasse. "H-matic" kaller Hyundai sitt tiptronic system, som fungerer akkurat likt som på Audi, BMW, Porsche eller Volkswagen.

Mer komfort enn kjøreglede

En ting er likevel sikkert: Noen sportsbil er Hyundai XG slett ikke. Spesielt lett er det å merke på bilens kjøreegenskaper. Styringen gir minimalt med tilbakemeldinger, men bilen formidler fint at hurtig kurvekjøring slett ikke er noen ønskesituasjon. Ikke bare krenger bilen ganske kraftig, den begynner også å "steppe" dersom svingen inneholder små hull og ujevn asfalt. Resultatet er en langt fra komfortabel følelse når bilen mister veggrepet og sidekreftene overtar...