Motor og kjøreegenskaper

Focus har kvikke og forutsigbare kjøreegenskaper, og er definitivt blant klassens beste på akkurat dette området. Men toliteren blir neppe noen bestselger.


Joda, motoren står svært så godt til bilens kjappe styrerespons, og det kan gå nokså friskt unna når du jobber intenst med gearspake og ratt i en Focus 2.0. Men Focus er i første rekke en bil med behagelige og presise kjøreegenskaper, en bil man gjerne kan legge ut på langtur med.

Den er slett ingen GTI-bil, til det mangler den et 20-talls hestekrefter og litt stivere fjæringsoppsett.

Rå kraft

1,6-literen dekker de aller flestes behov til trekkraft, men Focus har såvidt langt 5. gear at du rett som det er må ned i 4. for å holde en akseptabel og ønsket hastighet i seige oppoverbakker som Lier-bakken eller Djupdalen utenfor Oslo, eller Valdresflya for å nevne noen eksempler. Det er det ikke lenger behov for med en toliter under panseret.

Motoren er svært så dravillig selv på lave turtall, og lydnivået senkes også noen hakk i forhold til 1,6-literen siden du kan holde noe lavere turtall med toliteren.

...men tørst

I første rekke må du betale for denne komforten i form av betydelig høyere forbruk. Toliteren har rundt 20 prosent høyere forbruk enn 1,6-literen, og spesielt ved bykjøring merkes det at Focus 2.0 trekker drivstoff.

Dette aksepteres gjerne av bileiere som er på jakt etter en bil med GTI-ytelser og kjøreegenskaper, men det kan ikke Focus 2.0 Trend skryte av.

Men bevares -- kjøreegenskapene er svært så gode, presis, kvikk og lettkjørt som bilen er. Selv i krevende situasjoner oppfører bilen seg eksemplarisk, og i forhold til kombikupéen vi har testet tidligere er stasjonsvognen bare en liten tanke mer innstilt på overstyring (sladd) i kritiske situasjoner.