Motor og kjøreegenskaper

TD5 står det på forskjermene til Defenderen, det hinter om at dette er den sterkeste diesel i Defenderen noensinne...

Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke lett å se, og man skulle knapt tro det når man ser på bilens design, men under panseret skjuler det seg tidenes sterkeste dieselmotor plassert i noen Defender. Ivrige fingre leter etter hendelen til å åpne panseret, og enda ivrigere øyne titter oppi motorkassen idet panseret åpner seg - og blir litt skuffet. For de 120 hestekreftene, dreiemomentet på 300 Nm og de fem sylindrene er alle pakket inn under et digert plastdeksel - det eneste du kan skimte er turboladeren som stikker frem bak varmeskjoldet sitt.

Og det er kanskje like greit, for det er jo faktisk turboen som gjør denne motoren til den perlen den er. Akkompagnert av turboens hissige hyl kommer nemlig kreftene, og de 300 Nm med dreiemoment står til rådighet allerede ved 2.000 omdreininger i minuttet. Derfor er ikke Defenderen noen sinke, snarere tvert i mot.

Drivlinjen

Alle disse kreftene må naturlig nok overføres til hjulene, og traksjonsproblemer har Defenderen ikke takket være permanent firehjulsdrift og antispinn – som vår testbil var utstyrt med.

Gearkassen er femtrinns og lettsjaltet, men det mangler fortsatt mye på presisjonen. Det kan faktisk virke som om synkroniseringen i andregear er litt underdimensjonert.

Stiv, men morsom

Understellet er stivt og det gir bilen enkelte fordeler hva gjelder kjøreegenskaper. For selv om man nok skulle tro at bilen er mer enn en håndfull når svingene kommer tett, er sannheten en annen. De stive fjærene sørger for at bilen krenger lite, og for at kjøreegenskapene faktisk er på den forutsigbare siden. For når Defenderen slipper taket i asfalten, skjer det først på forhjulene - og, tro det eller ei, bilen gir faktisk tilbakemeldinger om at du begynner å trekke grensene litt langt rett før den slipper grepet.

Artikkelen fortsetter under annonsen