Motor og kjøreegenskaper

Griffins understell er det samme som ellers i 9-5 serien, men den har ikke sportschassi og lavprofildekk. Og det er faktisk en velsignelse.

Motor og kjøreegenskaper


For i motsetning til de mest sportslige Saab-modellene er turbo-effekten i Griffin nærmest helt umerkelig. Effekten leveres jevnt og trutt, og understellet er satt opp mest med tanke på komfort.

Nå skulle man kanskje også tro at Griffin blir svært så fremtung med den kraftige V6-eren over fremhjulene, men det er faktisk ikke tilfelle. Vi vil faktisk gå så langt som å hevde at Saab 9-5 Griffin har de best balanserte kjøreegenskapene av alle de 9-5’ene vi har vært borti.

I løpet av vår testperiode var vi velsignet med store mengder regn, og ditto vann i veibanen. Ikke en eneste gang var vi i nærheten av vannplaning, og bilen hadde et svært så heldig grep om veien – og ga oss svært god tilbakemelding om vei- og føreforhold.

Uvanlig tørst

Vi må først og fremst ile til og nevne at vår Griffin neppe var innkjørt, da vi leverte tilbake bilen hadde den knapt gått 3.000 kilometer. Likevel fnøs vi av tittelen ”Ecopower”, som Saab’s motorserie heter. For med kombinert landevei og by-kjøring, med overvekt av langkjøring på veier av motorvei-standard var forbruket opp i formidable 1,62 liter pr. mil!.

Det er uakseptabelt høyt.

Men det må kanskje til for å lage den riktige låta i bilen? For sjelden har vi hørt så vakker lyd fra en V6-er, og sjelden har vi kjørt en automatgearet bil som sjalter så mykt. Det var en sann fryd!