Motor og kjøreegenskaper

Under panseret sitter en velkjent firesylindret Honda-motor som er koblet sammen med en ikke fullt så kjent trinnløs automatgearkasse (CVT). Er kombinasjon i HR-V en suksess?

Under panseret på HR-V finner vi en ikke helt ukjent motor. Honda har nemlig brukt samme motor som sitter i Civic Coupe, men har programmert motorstyringen på en slik måte at maksimalt dreiemoment setter inn noe tidligere i HR-V enn hva det gjør i Coupeen.

105 hester

Den firesylindrede motoren, med et slagvolum på 1,6 liter, yter 105 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 135 Nm ved 3.400 omdreininger i minuttet. Med en egenvekt på 1.204 kilo skulle man derfor tro at kjøreytelsene på HR-V skulle være på den riktige siden av friske. Og det er de faktisk, trass i at CVT-kassen stjeler noe effekt. Sammenliknet med en HR-V med manuell gearkasse bruker HR-V med CVT 1,1 sekund lengre tid på å nå hundre kilometer i timen, mens toppfarten er redusert med 10 kilometer i timen.

Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går derfor unna på 13,1 sekund, mens toppfarten er 152 kilometer i timen.

Trinnløs moro

Gearkassen i HR-V er en svært ukonvensjonell automatkasse, selv om oppfinnelsen er langt fra ny og revolusjonerende. DAF brukte nemlig teknologien på enkelte av sine biler allerede på 50-tallet. Prinsippet for gearkassen er at det går en reim mellom to koniske hjul. Etterhvert som hastigheten økes klatrer reimen opp og ned på hjulene og utvekslingen endres.

Fordelen med systemet er at man unngår gearinger, derfor blir akselerasjonen helt jevn, uten rykk og napp -- noe som igjen betyr økt komfort. HR-V CVT er i tillegg utstyrt med en kapp på rattet som skal gjøre gearkassen mer sportslig. Trykker du inn knappen i fart øker du turtallet på motoren, og bilen akselerer raskere. I følge våre uoffisielle målinger skilte det nesten ett sekund mellom ”Drive” og ”Sport”-innstillingene i akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen. Ved vanlig kjøring utmerker CVT-kassen seg ved raskt å velge et lavt turtall, noe som holder motorstøyen unna.