Motor og kjøreegenskaper

Med 230 hk under panseret er det motorkraft i massevis i 9-3 Viggen, men er det for mye?

Fra et slagvolum på 2,3 liter yter turbomotoren i Viggen 230 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 350 Nm fra 2.500 til 4.500 omdreininger i minuttet. At Viggen er en rask bil er dermed brakt på det rene.

Understell fra 70-tallet

Faktisk er den svært rask, og motoren med sine massive krefter overkjører understellet på 9-3 Viggen totalt. Og det er ikke så rart dersom vi ser 9-3 i et historisk lys. For forløperen til 9-3 het 900, og den bilen baserer seg på samme plattform som man fant i den første utgaven av Opel Vectra (den som erstattet Ascona). Det betyr at man i Viggen finner en høyst moderne turbomotor, med 230 hester, og et understell som ble utviklet på 70-tallet...

Med det som rammebetingelser blir vi faktisk litt imponert over at resultatet er så "bra" som det er.

River og sliter

For under sterk akselerasjon med 9-3 Viggen skal man være våken, og ha begge labbene i et jerngrep rundt den gripevennlige rattringen - hvis ikke kan det fort vise seg at E6 blir både smal og trang...

Saab 9-3 Viggen lider nemlig av kronisk "torque-steer", hvor motorens krefter overtar styringen - resultatet er at bilen går dit den selv vil dersom du ikke er påpasselig. Når vi vet at bilen øker hastigheten med snaue 20 kilometer i sekundet er det lett å tenke seg at det er en lite ønskelig situasjon.

Understyrer

Neste problem med 9-3 er at bilen understyrer ved hurtig svingkjøring. Vel er dette et mindre problem på Viggen enn på mange andre utgaver av 9-3, fordi ingeniørene hos Saab har modifisert understellet på Viggen noe - men fortsatt er det altså fremtredende.

Heller ikke styringen er vi fornøyd med. Den er for upresis og lett, samtidig som vi mangler tilstrekkelig med tilbakemeldinger.

Hiver etter pusten

Det er liten tvil om at motoren i 9-3 Viggen er både kraftfull og temperamentsfull, men heller ikke den er helt uten nykker. For ved utpreget sportslig kjøring hiver motoren etter pusten. Hver gang du skifter gear slippes nemlig overtrykket, som turboen bygger opp, ut. Det betyr at det er vanskelig å få skikkelig flyt over kjøringen langs trange norske fjellveier med Viggen.

Turbomotoren fortjener likevel litt ros. For den har relativ mye dreiemoment ved lave turtall, noe som gjør bilen lettkjørt i for eksempel bytrafikk. Med så mye ytelse som motoren besitter er den dessuten av det seige slaget, noe som gjør at du slipper å geare når bilen har nådd marsjfart.

Mer for kontinental cruising

Viggen skuffer altså, og demonstrerer klart at den slett ikke er beregnet på å underholde sin sjåfør langs kronglete småveier. Nei, Viggens territorium er lange fartsetapper langs brede motorveier med høy fart, åpne svinger og lite trafikk.