Motor og kjøreegenskaper

De fleste forbinder begrepet ”avansert motor” med antall ventiler pr. sylinder. Mercedes kan ikke skilte med mer enn 2 ventiler pr. sylinder – men du verden for en motor!


Neida, Mercedes motoren er ikke særlig avansert i denne målestokken. Men med en hvilken som helst annen målestokk plasserer den seg godt. Den er nemlig snill med hensyn til utslipp, den forteller deg selv når den trenger service og oljeskift, den har riktig låt og den går som en kule…

Motoren yter 125 hk fra 1,9 liters slagvolum. Det er nokså normalt for motorer av denne størrelsen på dagens marked, men da er de gjerne utstyrt med både 4 og 5 ventiler PR. sylinder. Og mini-Mercedesen slår de aller fleste når det kommer til dreiemoment, A190 yter hele 180 Nm.

Snill Gateracer

Med en egenvekt på om lag 1.100 kilo borger i alle fall kombinasjonen av bil og motor for en heftig kjøreopplevelse, og det får du til gangs i A190. Motoren trekker godt over hele turtallsområdet, og så heftig akselerasjon i en så liten bil føles voldsom!

Det trekker og trekker og trekker, inn med nytt gir, ryggen klistres til forsetet og du velsigner det faktum at bilen har elektronisk stabilitetskontroll – en funksjon som hjalp oss både titt og ofte for å holde kreftene i bakken på sleipe høstveier.

Underlig fartsfølelse

Det er ikke bare det at bilen er liten og går fryktelig fort som gjør det til en spesiell opplevelse å kjøre A190. Vanligvis er små GTI-biler så lave at du føler at du sitter med rumpa i asfalten, men i A190 sitter du godt over bakkenivå. Og fartsfølelsen blir ikke mindre av den grunn, snarere tvert i mot.

Og når du kommer til en sving blir du – nettopp på grunn av den høytsvevende førerplassen – grepet av en plutselig angst for at bilen skal velte. Eller noe. Bare for å oppleve at du kan gi gass – eller slippe den helt – selv midt i svingen.

Selvfølgelig kan det gå galt i en A190 også, fysikkens lover er slett ikke opphevet i denne bilen heller. Men marginene er på Mercedes’ side, og A190 er en av de heftigste småbilene vi noensinne har kjørt.