Motor og kjøreegenskaper

Primera med Hypertronic er to biler i en. For i løpet av sekunder forandrer den seg fra å være familiebil til å bli et kjøreinstrument med kirurgisk presisjon.

Motor og kjøreegenskaper

Det er nesten så du ser resten av feltet i Swedish Touring Car Championship (STCC) i bakspeilet der du girer ned foran hårnålsvingen. Sjette, femte, fjerde, tredje og andre - turtallet stiger og stabiliserer seg på 6.000 omdreininger. Tilbakemeldingene gjennom rattet forteller at du har mer å gå på, og i utgangen av svingen stabiliserer du bilen med gasspådrag.

Kjøreglede er slett ikke vanskelig å finne i Primera, og den nye gearkassen legger såvisst ingen demper på følelsen - snarere tvert i mot.

Hypertronic M-6

For vår Primera er utstyrt med automatgear av typen CVT (Continously Variable Transmission - Trinnløs variabel), med mulighet for manuell giring. Ved vanlig kjøring er gearkassen i Primera silkemyk, og fordi den ikke har gir i tradisjonell forstand (faste utvekslinger), men forandrer utvekslingen trinnløst bidrar den til økt kjørekomfort. Vårt eneste ankepunkt er at bilen virker litt treg fra stillestående, men noe stort problem i daglig trafikk er det ikke.

Silkemykt sjalter den også i manuell modus, men ulempen er økt støynivå - spesielt ved aktiv kjøring. For når du begynner å utnytte gearkassen med sene nedgiringer foran svinger, ligger motoren hele tiden rett i nærheten av effekttoppen. Dermed er det mulig å kjøre uforskammet effektivt med Primera på svingete veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fine kjøreegenskaper

Når bilen i tillegg besitter gode kjøreegenskaper sier det seg selv at de som liker en litt aktiv kjørestil vil trives bak rattet i Primera. En rask tur på butikken for undertegnede endte for eksempel opp i en sløyfe på 15 mil, og møtet med en stengt butikkdør når jeg vel var tilbake...

For på svingete vei gir styringen kontante tilbakemeldinger om hva forhjulene foretar seg, og veggrepet er formidabelt. Greier du likevel å tøye grensene for hva understellet tåler, kvitterer bilen med understyring, men normalt gir du deg lenge før det skjer - nettopp fordi du får så fine tilbakemeldinger om hva som er i ferd med å skje.