Motor og kjøreegenskaper

Den nye motoren i CR-V er sterk og rask, men akk så tørst. Effekten er økt fra 128 til 147 hk.

Motor og kjøreegenskaper

Men dette har vi allerede vært innom. Vi regner med at forbruket vil synke når bilen passerer kjørte 10.000 km, hvis ikke bør man ta en tur innom verkstedet. For da er noe alvorlig fatt. Riktignok har ikke CR-V firehjulsdriften innkoblet hele tiden, men selv om drivkreftene ikke fordeles bakover, er det en god del mekanikk og hydraulikk som hele tiden belaster drivlinjen for at firehjulsdriften skal kunne slå inn på kort varsel.

Dette er selvfølgelig med på å øke bensinforbruket.

Lettkjørt

Honda CR-V er en svært komfortabel bil, både ved by- og landeveiskjøring. Ved bykjøring har du svært god oversikt fra bilens førerplass, og den lange gearspaken har likevel såpass kort vandring – og er så presis – at bykjøring ikke representerer noen utfordring.

Vi er imidlertid ikke fornøyd med clutchfølelsen i CR-V, et problem den deler med flere andre Honda-modeller. Det er vanskelig å vite når clutchen tar, for vår del resulterte det ofte i at motoren fikk litt for mye turtall før clutchen begynte å gripe.

King of the…

Nåja – det er mange andre biler vi heller ville hatt dersom man bare skulle kjøre på landevei, men av fritidsbiler av samme type som CR-V, er det ikke mange som kan hamle opp med dennes komfort.

Styringen er presis, understellet er sporsikkert og motoren er absolutt dravillig. Men når svingene kommer tett, får CR-V et problem som heter understyring. Dersom du kjører litt for fort inn i en sving er det helt normalt at bilen understyrer, altså at forhjulene begynner å glippe.

Med andre ord: forhjulene ruller litt saktere enn bakhjulene. Og da svarer jo CR-V med å overføre drivkreftene til bakhjulene, og da forsterkes problemet! Løsningen ligger i et drastisk virkemiddel -- nemlig å gå på gassen.