Motor og kjøreegenskaper

Under panseret i Yaris Verso finner vi en 1,3-liters, firesylindret VVT-i motor som drar villig og bruker lite bensin. Men er egentlig den høye, og aldri så lite klumpete Verso en god bil å kjøre?

Motor og kjøreegenskaper

Vi kan så definitivt ikke hevde at gubbene som har pønsket ut de tekniske løsningene i Yaris Verso har hatt lette dager. For når du åpner panseret lyser bokstavene VVT-i mot deg - og VVT-i betyr variable ventiltider.

Derfor er motoren i Yaris Verso både fleksibel og sparsommelig. Ved variert kjøring målte vi et forbruk på lave 0,58 liter per mil - uten å legge særlig vekt på å kjøre økonomisk.

85 hester fra 1,3 liter

De fire sylindrene i Verso rår over et slagvolum på 1,3 liter. Ytelsen er 85 hestekrefter, mens maskimalt dreiemoment er oppgitt til 124 Nm ved 4.400 omdreininger i minuttet. Utnytter du ressursene til det maksimale gjør Verso unna sprinten fra null til 100 kilometer i timen på 12,5 sekunder, mens toppfarten er 165 kilometer i timen. Å kalle Verso for en racerbil er nok å ta litt hardt i, men faktum er at motoren passer bilen ganske så godt. Ved bykjøring er Verso kvikk, og på langkjøring trekker den villig vekk i femte gir.

Likevel må du nok regne med å gire når veien blir svingete og bakkene bratte. Da er det imidlertid godt å vite at girkassen er både tettsteget og presis.

Forutsigbar og komfortabel

Yaris Verso vil nok ikke tiltale de som liker å ta den lengste veien hjem. Ikke fordi den er ukomfortabel, men fordi Yaris Verso ikke trives spesielt bra når svingene kommer tett og sjåføren blir ivrig. Dermed er det ikke sagt at Yaris Verso lider av dårlige kjøreegenskaper, for bilen er forutsigbar og gir føreren en kraftig beskjed i form av krenging om at grensene nok begynner å nærme seg.

Det er helt tydelig at Toyota har satset på å gjøre Verso til en komfortabel småbil, og det er jo helt greit - for når alt kommer til alt er det jo i første rekke en rommelig familiebil Verso skal være.