Motor og kjøreegenskaper

Alle har de firesylindrete bensinmotorer med et slagvolum på 1,6 liter. Forskjellen er likevel stor i ytelse - og større med hensyn til kjøreegenskaper...

Mest pepper finner du under panseret på Renault Megane. Ut fra motoren, på 1,6-liter, henter Renault ut 110 hestekrefter. Golf er heller ikke direkte undermotorisert med sine 100 hestekrefter, mens Xsara med sine 90 hester er den svakeste av de tre.

Sportslig motor, sedat kjørestil

Med disse tallene som bakgrunn er det vel liten tvil om hvem av de tre som går best. Motoren i Megane drar villig og har et sportslig snerr på toppen. Derfor er det litt underlig at det nettopp er Megane som besitter de dårligste kjøreegenskapene. Grunnen er at Renault har valgt å satse på komfort. Det myke understellet suger til seg ujevnheter og tryller de bort før de forplanter seg videre, og sammen med komfortable førerseter blir det ikke noe problem å tilbakelegge lange etapper bak rattet i Megane.

Problemene står imidlertid i kø dersom du velger en litt mer sportslig kjørestil. Da protesterer Megane kraftig, og argumentene mot kjørestilen er kraftig understyring kombinert med uforutsigbarhet. Ved hurtig kurvekjøring blir dessuten sidestøtten i setene alt for dårlig.

Sedat motor, sportslig opptreden

De beste kjøreegenskapene er det Golf som besitter, men motoren er sedat sammenliknet med Megane. Likevel er Golfen en fest langs svingete småveier; styringen er herlig presis, du får masse tilbakemeldinger og du sitter som støpt i sportssetene som vår testbil var utstyrt med. Trass i at Golfen er den stiveste er fjæringskomforten ivaretatt, samtidig som støynivået er behagelig lavt.

Fin kombinasjon, og automatgir

Bak rattet i Xsara er det også lett å trives, men de mest innbitte frankofile vil nok rynke litt på nesen over at bilen er såpass stiv som den er - og over de verste ujevnhetene blir det tydelig at understellet sliter litt med å holde takten. Støynivået er også høyeste i Xsara, spesielt er det mye hjulstøy når du ferdes på veier med grov eller slitt asfalt. Vi skal likevel være litt forsiktige med å trekke alt for mange konklusjoner av det, for mens Xsara fortsatt hadde sommerdekk var resten av testpanelet utstyrt med mykere - og mer støysvake - piggfrie vinterdekk.

Kjøreegenskapene er imidlertid underholdene, men også Xsara understyrer når den blir presset. Setene har imidlertid langt bedre sidestøtte enn i Megane, men kan på ingen måte måle seg mot setene i Golfen.

Med bare 90 hestekrefter og automatgir er dessuten Xsara den tregeste av testens deltakere - noe som forøvrig også hadde vært tilfellet dersom bilen hadde vært utstyrt med manuelt gir.