Motor og kjøreegenskaper

Motorene har så og si identiske ytelser, likevel skiller det en god del på hvordan de oppleves. Og med hensyn til kjøreegenskapene skiller det svært mye!

Les hele prøvekjøringen av Kia Sportage 2.0
Les hele prøvekjøringen av Suzuki Vitara 2.0 SE

Begge motorene yter 128 hk og 174/175 Nm. Slik sett er det tilsynelatende ingen store forskjeller mellom de to bilene, men på veien oppleves det slik. Vitara når riktignok sitt maksimale dreiemoment allerede ved 2.900 o/min, mens Sportage må opp på 4.200 o/min for å nå sin høyde.

Likevel -- dreiemoment er en ting, utvekslinger og motstand i drivlinjen noe helt annet. Derfor oppleves Kia som litt livligere på veien, og den er faktisk mer dravillig enn Vitara på lave turtall. Dette gjenspeiles blant annet i drivstofforbruket, som på den sammenlignbare testturen var 1,08 på Sportage og 1,12 på Vitara -- som måtte jage på litt høyere turtall i noen situasjoner.

Skille klinten fra hveten

Ved vanlig kjøring av typen til og fra jobb, skiller det ikke mye på de to bilene. Begge oppleves som rimelig lettkjørte og enkle å ha med å gjøre. Det er først når bilene blir utsatt for tøffere oppgaver på landevei -- eller de havner i kritiske situasjoner -- at det er forskjell på de to. Stor forskjell.

For eksempel på røft underlag der det er mange småhumper i veien. Er det slikt underlag i en sving, kvitterer Sportage med å "steppe" sideveis, den mister taket på bakhjulene når småhumpene passeres. Dette skyldes antagelig at returfjæringen er alt for stram, noe som også oppleves som negativt med hensyn til komforten. På våt vei var vi utsatt for flere potensielt skumle episoder med Sportage i så måte, og med bare to(bak)hjulsdriften innkoblet opplevde vi faktisk å snurre på våt/høstsleip asfalt.

Vitara oppleves ved første besøk som litt vinglete, og er svært lett på rattet rundt midtpunktet. Sportage er den rake motsetningen, med en tung og presis styring. Likevel foretrekker vi Vitara, som i motsetning til sin koreanske konkurrent gir gode tilbakemeldinger via styringen, og jo mer du har behov for, jo mer får du. I kritiske situasjoner er tilbakemeldingen via rattet i Sportage mangelfull!