Motor og kjøreegenskaper

90 hk virker mildt sagt beskjedent, og på papiret er Xsara VTR en vakker, men undermotorisert bil. Feil igjen.


Vi legger trøstig ivei med vår testbil langs byens gater og streder, og snart er vi ute på motorveien. Til vanlig bruk, tenker vi. til vanlig bruk har ikke Xsara VTR noen som helst problemer med å holde følge med normal trafikk. Men en så lekkert utseende bil bør da by på noe mer enn det?

Vi legger kursen mot Drammen, tar av ved Liertoppen og kjører ned de gamle Lierbakkene. Joda. Bevares. Bremse og styre kan da bilen i de noe kronglete svingene på vei nedover mot Lierstranda. Finfin balanse. Men sportslig? Neppe.

Utover mot Hurum bærer det, og etter Hyggen står prøvelsene i kø. En lang rad åpne og oversiktlige svinger omkranset av autovern lokker oss til inspirasjon, i form av et trykk på venstrepedalen. Ingen stor reaksjon -- helt til turtelleren passerer sånn omtrent 4.500 o/min. Hu hei!

Moderat sportslig

Neida -- ingen overdrivelser. Vi ble på ingen måte trykket heftig tilbake i førersetet og mistet pusten av G-kreftene. Men det går trivelig fort, og det er lett å finne rytmen i bilen. En rundtur rundt Hurum ble så avgjort en hyggelig fornøyelse, faktisk så fornøyelig at vi valgte å fortsette rundt Hurumlandet, inn til Sandvika, over Sollihøgda, inn til Sylling, ut igjen til Vikersund, over til Hønefoss, deretter til Hadeland og Gardermoen.

En tur som i utgangspunktet bare skulle vare et par timers tid ble adskillig lengre -- og adskillig mer underholdende enn vi hadde trodd på forhånd.

Svingende moro

Det som i første rekke imponerte oss var balansen i bilen. Strying, gearing og ratting går som rene selvfølgeligheter, og selv om motoren ikke varter opp med all verdens fres, er det imponerende sett i forhold til to fakta: 1. Bilen har 90 hk. 2. Prislappen er 192. 500 kroner.

Sjelden har vi hatt så mye moro og opplevd så balanserte kjøreegenskaper i en så billig bil.