Motor og kjøreegenskaper

Med en TDi motor på 90 hestekrefter under panseret er Skoda Octavia 4x4 langt fra noen racerbil, men det skal mye til for å stoppe den takket være firehjulsdriften.

Skoda Octavia 4x4 har permanent firehjulsdrift, men ved vanlig kjøring overføres det meste av drivkraften til forhjulene. Derfor er det ikke spesielt mye som sladrer over at Octavia 4x4 er noen firehjulstrekker ved vanlig kjøring.

Haldex kobling

Det er nemlig ikke før andre står og spinner at du legger merke til at denne Octavia ikke er som de andre. Begynner forhjulene å spinne overføres opp til 50 prosent av drivkreftene til bakhjulene for å få deg videre. Hemmeligheten bak systemet er å finne i den såkalte Haldexkoblingen som er montert på mellomakselen. Elektronikk overvåker forhjulenes rotasjon og gir beskjed til en hydraulikkpumpe som kobler lamellene i Haldexkoblingen sammen dersom forhjulene begynner å miste grepet. Innkoblingen er lynrask, og skjer etter at forhjulene har rukket å spinne 1/8-dels omdreining.

Med tanke på at firehjulsdriften i Octavia ikke er konstant, men varierer med hensyn på hvor mye av motorens krefter som overføres til bakhjulene, er ikke systemet spesielt egnet for de som tar ut firehjulsdrift i økte hastigheter gjennom kurvene. Det blir rett og slett for uforutsigbart med hensyn på ut og innkobling. Nei, firehjulsdriften i Skoda Octavia 4x4 er i første rekke et godt alternativ til kjetting, og er nok mer beregnet for å forsere den siste bakken opp til hytta eller ubrøytede bygater.

Fleksibel motor

Og det er mer enn bra nok, for noen racerbil blir ikke Octavia 4x4 uansett. Begrensningen ligger nemlig i motoren, for det sier seg selv at det er noe begrenset hva du greier å utrette med 90 hestekrefter under panseret. Likevel er motoren seig, noe dreiemomentet på 210 Nm ved 1.900 omdreininger sørger for. Ikke er forbruket galt heller, vi målte 0,54 liter per mil på langkjøring, og under literen i byen.

Gode, forutsgbare kjøreegenskaper

På veien har Octavia 4x4 et litt sportslig preg, og styringen gir bra med tilbakemeldinger om hva som skjer. Presser du bilen kvitterer den med understyring, men du må være forberedt på at bilen plutselig kan gå over i overstyring. Gjør den det gjelder det å ha refleksene med seg, for da går ting fort.

For at bilen skal oppføre seg så ekstremt må den imidlertid presses hardt, ved vanlig kjøring - og tildels hurtig kurvekjøring - er bilen stabil og lett å kontrollere.