Motor og kjøreegenskaper:

Motoren i Skoda Octavia 2.0 SLX er en gammel kjenning. Denne har tjenestegjort både for Passat, Vento, Golf -- til og med i Golf GTI. Motor, girkasse og understell drar på ingen måte ned inntrykket.


Til tross for en noe utdatert konstruksjon er motoren et hyggelig bekjentskap i Octavia. Motoren er en gammel traver fra VW-systemet med to ventiler pr. sylinder og en overliggende kamaksel. Ytelsen er 115 hk ved 5.200 o/min og dreiemomentet er 170 NM ved 2.400 o/min. Motoren trekker godt i de fleste situasjoner og presis og lettsjaltet girkasse gjør at kjøringen blir meget hyggelig opplevelse. Støy fra motoren gjør seg ikke gjeldene før helt opp mot rødmerkingen.

Antispinn??

Octavia er utstyrt med en "antispinnfunskjon" som heter EDS. Det er ikke et antispinnsystem som gjør at bilen ikke spinner, for det gjør den i høyeste grad. EDS er en igangkjøringshjelp på glatt føre som jobber via ABS systemet og bremser det drivhjulet som snurrer fortest. Det gjør med andre ord at hjulene spinner like fort. Dette virker opp til 80 km/t hvor det kobles ut.

Presis og forutsigbar

Når du kjører Octavia er det kun merket i rattet som sladrer om at du ikke kjører Audi eller VW. Octavia har presise kjøreegenskaper og gir gode tilbakemeldinger. Den er lett å kontrollere under alle forhold og du føler deg sikker selv med masse snø under dekkene. Bilen krenger lite og har meget godt veigrep på tørr asfalt selv med piggfrie vinterdekk.