Motor og kjøreegenskaper

Når et slagvolum på 1,8 liter blir satt til å slepe 1,3 tonn med bil behøver ikke det nødvendigvis å være for lite. På den andre siden trenger det heller ikke å være for mye...

Lean-Burn, betyr magerblanding - og magerblanding betyr at man lar motoren trekke til seg så mye luft som overhodet mulig mens man struper bensintilførselen. Best kan det sammenliknes med å spise frokostblanding med litt lite melk på...

Dau og lite trekkvillig

Og Avensis blir såvisst ingen rakett med denne motoren under panseret, selv ikke dersom du lar de 110 hestene får jobbe med åpne sluser. Kort og godt virker motoren dau, og lite trekkvillig. Turtall liker den ikke, og gearer du ned fra femte til fjerde gir skjer det ikke stort annet enn at det grønne lyset som tennes når du kjører økonomisk slukker.

Og økonomisk er motoren. Over en distanse på 680 kilometer gikk det med 51,64 liter bensin, noe som tilsvarer et forbruk på 0,75 liter per mil - og da var det ingen av våre testere som hadde fått i oppdrag å kjøre økonomisk.

Gode tilbakemeldinger

Med et utpreget komfortabelt fjæringsoppsett forledes man fort til å tro at Toyota Avensis blir en tåpe når svingene kommer tett. Slik er det imidlertid ikke. For selv om bilen har en tendens til å krenge litt når svingene er som verst har Avensis trygge og forutsigbare kjøreegenskaper - og tilbakemeldingene fra understell og styring er bra.