Motor og kjøreegenskaper

Tre forskjellige motorer med ytelser fra 110 til 115 hestekrefter. Omtrent det samme eller store forskjeller? Og hvem hadde egentlig de beste kjøreegenskapene?

Motor og kjøreegenskaper

Både Nissan Primera og Toyota Avensis har firesylindrede rekkemotorer med 1,8-liters slagvolum. Skoda Octavia har også en firesylindret rekkemotor, men slagvolumet er større enn hos konkurrentene, nemlig to liter.

Skoda er sterkest...

Og det er det ikke noe problem å merke. Over fjellet til Rjukan i Telemark var nemlig Octavia lettest på foten, og det er ikke så rart når vi ser på dreiemomentet. For mens Toyota Avensis har et dreiemoment på 155 Nm ved 2.800 omdreininger i minuttet, Nissan 158 Nm også ved 2.800 omdreininger slår Octavia de begge med 170 Nm ved 2.400 omdreininger i minuttet.

Men det er ikke bare under klatring at Octavia har fordeler av den største motoren, ved vanlig kjøring er også Octavia raskest. Heller skuffende er "Lean Burn"-motoren som sitter under panseret på Avensis. Ikke er den turtallsvillig, og det virker dessuten som om den har en kronisk vegring mot å taue rundt på Toyota Avensis. Til sammenlikning er Primera er langt friskere bil enn Avensis, trass i at det bare skiller fire hestekrefter og 80 kilo på de to.

...og har de beste kjøreegenskapene

Men om Primera slår Avensis hva gjelder motor og ytelser, har den fortsatt ett stykke igjen før den greier å hamle opp med Avensis balanserte og rolige kjøreegenskaper. For mens Toyota Avensis sjelden lot seg vippe av pinnen, og virket stødig og god - var Primera nervøs. Men igjen er det Octavia som er den store vinneren, med god retningsstabilitet og glitrende tilbakemeldinger om hva bilen foretar seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Testvinner motor og kjøreegenskaper

  • Motor: Skoda Octavia

  • Kjøreegenskaper: Skoda Octavia