Motor og kjøreegenskaper

Audi S3 bygger på samme motorteknikk som Audi TT med 225 hk. En kjøremaskin for langturer!

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Motoren i vår testbil yter altså 210 hk/270 Nm. Det er 15 hk/10 Nm mindre enn verstingutgaven av Audi TT med 225 hk. Begge bilene har turbolader av typen K04, som produserer et høyt ladetrykk også ved nokså lave hastigheter. I liket med TT har også S3 to ladeluftkjølere (intercoolere) som sørger for at luften ikke holder mer enn maksimalt 20 grader over utetemperaturen når luften dyttes inn i sylindrene.

Girkassen har 6 trinn, der det tredje sjaltesporet -- som brukes for 5. og 6. gir samt revers -- har en høyere sluttutveksling enn de to andre sjaltesporene. Maksimalt dreiemoment på 270 Nm er tilgjengelig fra 2.100 til 5.000 o/min.

S3 har for øvrig Elektronisk Differensialsperre (EDS) og Elektroinsk Bremsekraftforsterker. Bremseskivene har en diameter på 312/256 millimeter (foran/bak), bremsene er enkle å dosere og er svært så effektive.

Som klistret

Motoren, gearkassen og drivkraft på alle fire hjul i Audis Quattro-system sørger for at den ekstreme ytelsen plantes solid i bakken. Og for en følelse! På lave turtall er det bare snakk om en bitteliten turboforsinkelse før det drar av gårde med friske skyv. Tilbakemeldingene fra karosseri er god, og bilen er relativt enkel å kontrollere -- og den kontrolleres aller best med en kombinasjon av ratt og gasspedal dersom det begynner å skli. Imidlertid savner vi bedre tilbakemelding fra ratt -- spesielt når underlaget er sleipt.

Begynner du å bremse eller slippe opp gassen i en sving, kan du fort oppleve lastevekselreaskjoner som gjør at bilen blir mindre hyggelig å hanskes med. S3 har dessuten en lei tendens til å undertyre kraftig i lave hastigheter, mens den helst vil overstyre i høyere hastigheter.

Klakketiklakk

Bortsett fra lastevekselreaksjonene -- som for så vidt er helt normale for Audi -- har vi ett ankepunkt til mot bilens kjøreegenskaper, nemlig girkassen. Det er svært synd at en så sportslig bil med så gode kjøreegenskaper har en så upresis girkasse. Særlig når du skal sjalte fra 3. spor (5. og 6. gir) ned til 2. spor (3. og 4. gir) er det vrient å få til raske nedvekslinger, og når bilen står i gir er det et slark på 1 - 2 cm i hver retning. For dårlig, Audi!

For motorveier

Etter vår sammenligningstest med S3 mot Subaru impreza ble vi imidlertid ikke så imponert over S3'ens kjøreegenskaper på veier av mer ujevn kvailitet, og der svingene kommer så tett at det å holde frtsgrensen på 80 km/t er en utfordring.

På motorveier og i lange åpne svinger har Audien langt bedre kjøreegenskaper enn på vestlandske hårnåls-veier.