Motor og kjøreegenskaper

For første gang sitter det altså en GDI-motor under panseret på Galant, som er koblet til en automatkasse. Hva resulterer denne konstellasjonen i?


GDI er en forkortelse for Gasoline Direct Injection, og vil på godt norsk betegnes som bensinmotor med direkte innsprøytning. Fordelen med GDI-motorer er lavere forbruk, og selv om et forbruk på 0,89 liter per mil blandet kjøring ikke er rekordlavt isolert sett, så er det rimelig bra til en såpass kraftig motor og stor bil å være.

GDI og Invecs II

GDI-motoren i Galant har et slagvolum på 2.351 ccm. Den har 150 hestekrefter og et dreiemoment på 225 Nm ved 3.500 omdreininger i minuttet. Toppfart er 205 kilometer i timen, og akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen gjøres unna på 11,4 sekunder. I motsetning til de fleste andre konkurrenters motorer med større slagvolum enn 2,2 liter, har galant en 4-sylindret motor, ikke en sekssylindret.

Girutvekslingen skjer ved hjelp av en 4-trinns automatkasse som Mitsubishi kaller Invecs II. Dette skal være en ”tenkende girkasse”, som skal tilpasse seg sjåførens kjøremønster.

Sterk motor, behagelig girkasse

Disse fakta resulterer i en motor som er svært sterk, med god seigdragningsevne. Den har absolutt tilstrekkelig med krefter for at kjøreturen skal bli behagelig. Automatkassen fungerer også godt sammen med motoren -- den sjalter rolig og behagelig, uten noe nøkking. Tiptronic-funksjonen er vi derimot ikke like imponert over, den er treg og det tar lang tid fra du beordrer den til å skifte gir, og til den virkelig reagerer. Dessuten har den en litt merkelig egenskap som gjør at du ikke kan skifte fra 3. til 4. gir når du vil, men må vente til du har kommet opp i rundt 55 kilometer i timen.

Litt svake tilbakemeldinger

Hva gjelder tilbakemeldinger og kjøreopplevelse, er det klart at dette ikke er bilen for de som ønsker å kjøre litt sportslig. Også på dette punktet oppfører bilen seg mer bedagelig og rolig enn den oppfører seg ivrig og sportslig. Tilbakemeldingene fra understell og hjul om hva de bedriver er litt svake og diffuse, og kunne med fordel vært mer tydelige og presise, men dette er likevel ikke noe stort problem. Den gir nok tilbakemeldinger til at du slipper å havne i uføret uten å skjønne hva som slo deg.