Motor og kjøreegenskaper

Fiesta har høy ytelse i standardmotoren på 1,25 liter, dette understreker bilens sportslige hensikter.

Motor og kjøreegenskaper


Men det er mer. Fiesta har både lang akselavstand og stor sporvidde for å være en bil i småbilklassen. Sett under ett er den en av bilene som virkelig oppfyller kravet til å være en forvokst gokart.

Det tykke rattet og det lett sportslige interiøret understreker også dette poenget.

Lett på foten

Men til tross for høye effekt, blir ikke Fiesta blant de aller kjappeste i klassen, det skyldes høy totalvekt. Fiesta veier hele 980 kilo, det er for eksempel 100 kilo mer enn en Nissan Micra som er omtrent like stor -- og som er 1,2 sekunder raskere fra 0 - 100 km/t enn Fiesta.

Men Fiestas akselerasjon er svært jevn over hele turtallsregisteret, og bilen har blant klassens høyste dreiemomenter med 110 Nm (hele 10 Nm mer enn Micra). Bilen blir derfor fleksibel, og det er lett å utnytte dens fartsressurser.

Rett frem…

Det kraftige og gode rattet er koblet til en presis og kvikk styring, men i lave hastigheter kjennes Fiesta litt for tung på rattet -- dette er særlig tilfelle i bytrafikk. Vi er også skuffet over at bilens presise styring ikke har de tilbakemeldinger vi ønsker av en slik sportslig småbil. Når det glapp på såpeglatt romjulsføre, kjentes det først gjennom setet, dernest gjennom rattet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det slapp. Som regel resulterte det hele i en kraftig understyring (Forhjulene ville ikke styre). Mer interessant er at dersom det begynte å slippe inne i en sving, ikke ved inngangen til svingen, kunne resultatet like gjerne bli en firehjulsskrens.

Det er vanligvis ikke en god ting, men vår erfaring var også at dersom bilen først begynte å understyre skjedde det hele så brått og kraftig at understyringen var vanskelig å rette opp, firehjulssladden var derimot enklere å rette opp ved å styre kontra og gi litt gass. Men det er kanskje ikke slik de fleste tenker når bilen begynner å slippe på alle fire…