Motor og kjøreegenskaper

Holder 75 hestekrefter når det skal fordeles på drøye tusen kilo bil, og hvordan er egentlig Accent på ekte norsk vinterføre?


Det skjer mye når turtellernåla tangerer merket for 5.000 omdreininger -- og det høres. For selv om akselerasjonen avtar øker støynivået -- til et vræl av metallisk lidelse.

Likevel er ikke problemet prekært, for den typiske Hyundai Accent-eier er vel ikke de man oftest ser legge igjen gummi på vei ut fra lyskrysset.

Ingen sprinter

Derfor skal vi være forsiktige med å uttale oss for mye om at motoren i Accent er i svakeste laget. For faktum er at motorens ytelser, 75 hester fra 1,3 liter, nok holder for de aller fleste ved vanlig kjøring. Problemene oppstår imidlertid når bilens eier er fast bestemt på å utnytte bilens 490 kilo nyttelast, og i tillegg skal opp enhver bakke han ser. Da blir motorens yteevne i spedeste laget.

Nei, noen racer er Accent ikke, og det er da også lett å lese ut fra tallene. Maksimalt dreiemoment er 113 Nm ved 3.000 omdreininger og -- som nevnt tidligere -- er ytelsen 75 hester. Dermed bruker Accent 12,5 sekunder av din dyrebare tid på å nå 100 kilometer i timen. Toppfarten er oppgitt til å være 169 kilometer i timen.

"Billig" girkasse

Men ytelsen gjør ikke bare at du er sist ut fra krysset, det sørger også for at girspaken blir en nær alliert. For du må belage deg på å bruke den endel dersom du skal få noe fart og fres over kjøringen. Derfor er det synd at girkassen er med på å dra ned inntrykket av Accent.

For på vår bil var synkroniseringen dårlig, og spesielt på fjerdegir -- som alt for ofte rett og slett ikke gikk å legge inn. Ikke blir vi beroliget av lydene som oppstår når man beveger på spaken heller. Billig er et absolutt betegnende ord å bruke om girkassen på Accent.

Men trygge kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er det likevel lite å utsette på, og selv om bilen understyrer dersom den blir presset er det ingen problemer å kontrollere den. Tilbakemeldingene fra styring og understell er nemlig bra, og formidler hele tiden klart å tydelig hva bilen er i ferd med å gjøre.

Forutsigbar er den også, selv om overdreven provokasjon nok vil føre til at hekken blir med på dansen. Det gjør imidlertid ikke så mye, for nærmest uansett hva du finner på forblir Accent lett å kontrollere.