Motor og kjøreegenskaper

Utsikten og oversikten fra førerplassen er god, og instrumenter og betjeningsorganer er også godt innen rekkevidde. Men hvordan er bilen å kjøre, hvordan oppfører den seg på veien?

Motor og kjøreegenskaper


Som vi nevnte innledningsvis, er det den samme 1,6-literen som sitter i dagens modell, som satt i den forrige modellen, men med visse modifikasjoner. Dette er dessuten også det eneste motoralternativet i Nubira her til lands.

Sjanglete girkasse

Drivkreftene under panseret på vår testbil var altså en 1,6-liter, med et slagvolum på 1.598 ccm. Den har et dreiemoment på 145 Nm, ved 3.800 omdreininger i minuttet, og den har 106 hestekrefter til å dra med. Girutvekslingen skjer ved hjelp av en 5-trinns manuell girkasse, som med fordel kunne vært mer presis -- den er nemlig litt ubestemt og upresis å håndtere.

Motoren drar godt med sine 106 hester og 1,6 liters slagvolum, men du må ned i 3.gir for å få den til å sparke fra så du merker det. De to neste trinnene, altså 4. og 5. gir, passer seg egentlig best til å drive av gårde i jevn fart.

Ullen styrefølelse

Det var kreftene, og de er gode nok til et normalt bruk. Men hvordan er det med kjøreegenskapene? Det første vi vil peke på er styrefølelsen. Den er svært ullen og sein i reaksjonen, og ikke noe for den som etterstreber presis og kontant styring.

Dårlig med tilbakemeldinger

Tilbakemeldingene kunne også med fordel vært bedre. Du får dårlige tilbakemeldinger om hva som skjer med understell og dekk. For å illustrere hva vi mener: på såpeglatt vei spant vi godt i 30/40 kilometer i timen, men vi fikk ingen tilbakemeldinger om dette gjennom sete eller ratt. De meldingene vi fikk om det som skjedde, var det vi så og det vi hørte… Nå er kanskje dette litt ekstremt, men generelt gir Nubira dårlige tilbakemeldinger til føreren om hva som skjer med bilen.