Motor og kjøreegenskaper

Det er få biler som kan varte opp med en like imponerende liste med tekniske data som Audi kan med 2.7 T Quattro. Øyet ble både stort og vått…

Motor og kjøreegenskaper

At forventningene er skyhøye sier seg nesten selv når motoren har fem ventiler per sylinder, to turboladere, seks sylindre i V-form og et slagvolum på 2,7 liter. Mindre blir ikke forventningene av at motoren utvikler 230 hestekrefter og har et dreiemoment på 330 Nm ved 1.700 omdreininger i minuttet.

Enorm fleksibilitet

Likevel ble vi skuffet når vi lot gassfoten synke til bunns. Vi opplever ikke noen dramatisk akselerasjon, ingen turboer som hyler eller hjul som glipper. Nei, bilen starter stille og rolig, og suger seg sivilisert mot horisonten. Men det går fort, selv med automatgir og firehjulsdrift greier A6 2,7 T Quattro sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen på 8,4 sekunder -- og akselerasjonen i fart er mer imponerende.

For det er egentlig først når bilen er i bevegelse at de to turboene kommer til sin fulle rett. Forbikjøring går som på skinner og selv lange vogntog reduseres til rene ubetydeligheter. Motoren innehar en enorm fleksibilitet, men den er så kultivert at man egentlig ikke får følelsen av hvor fort det går.

Forsiktig, men effektiv ESP

To korte blink fortalte alt som var å fortelle; jeg hadde et kort øyeblikk latt bilen overta styringen. Latt teknikken kontrollere meg. Og teknikken hadde styrt helt riktig, for ved å bremse opp høyre bakhjul var ikke lenger understyringen noen understyring. Nesten umerkelig hadde ESP (elektronisk stabilitetsprogram) overtatt.

At systemet gir en klar sikkerhetsgevinst er selvsagt, men ikke alt trenger å være mykt og umerkelig. For mange hadde garantert ikke lagt merke til den blinkende lampen, og dermed advarselen om at hastigheten ligger i grenseland for hva dekkenes friksjon kan håndtere. Bedre hadde det vært dersom man hadde "merket" at systemet jobbet.

Vi skal selvfølgelig være så ærlige å innrømme at bilen ga plenty med informasjon til føreren om at grensene var i ferd med å overskrides gjennom ratt og understell - og at kjøreegenskapene ligger på et så høyt nivå at de færreste som noen sinne kommer til å tangere grensene.

Quattro

Litt skuffet ble vi også over firehjulsdriftssystemet til Audi - Quattro. Ikke på grunn av kjøreegenskapene, ikke med tanke på traksjonen, som er overlegen -- men rett og slett fordi det er mye slakk i systemet. Det trenger man ikke å finne seg i når man kjøper en bil i denne klassen, og Audi burde snarest gjøre noe med problemet - ikke minst siden slakk i drivlinjen har vært et problem i mange år på Audi sine Quattro utgaver.