Motor og kjøreegenskaper:

Motoren i Honda HR-V er dessverre ingen friskus. Den variable girkassen gjør at følelsen av en svak motor blir ytterligere forsterket.

Motor og kjøreegenskaper:


Motoren i Honda HR-V er en gammel kjenning fra Honda sitt motorsortiment. Den har tidligere vært brukt i Honda Civic, men har en noe forandret dreiemomentkurve i forhold til tidligere. Dreiemomentet i Honda HR-V er høyere på lave turtall for å være mer fleksibel, og for å passe bedre til norske hastigheter og topografi. Volumet er på 1,6 liter, og motoren har fire ventiler pr sylinder. Effekten er på 105 hestekrefter og dreiemomentet er beskjedne 135 Nm.

Svak og støyende

Honda HR-V er ikke lenger gøy å kjøre med. Motoren virker svak og den trinnløse girkassen gjør stort sett at motoren jobber på meget høyt turtall når du vil fort frem. Hvis du derimot har god tid og ikke pakker bilen helt full blir saken annerledes.

Fin i byen

Til bykjøring er HR-V en suveren bil. Girkassen er utstyrt med sportsinnstilling som gjør at bilen blir noe friskere. HR-V er svært lettkjørt, og med den høye sittestillingen har du meget god oversikt over det totale trafikkbildet.

Dårlig styrefølelse

Men vi er ikke fornøyd med styringen på Honda HR-V. I bykjøring er servostyringen veldig lett, og bilen er meget lett å manøvrere. På landeveien derimot gjør den lette styringen at bilen blir nervøs å kjøre. Du merker knapt at du vrir på rattet og dette gjør det vanskelig å kontrollere bilen i 90 km/t.

Styrefølelsen er ikke god nok , og du får dårlige tilbakemeldinger om hva hjulene foretar seg. Du merker ingenting før hjulene eventuelt slipper underlaget og det er i seneste laget.

Variabelt gir

Girkassen i HR-V har egentlig ikke gir, den har trinnløs variabel utveksling. Dette gjør at turtallet øker og minker i takt med trykket på gasspedalen og bilen følger på så godt den kan.

Girspaken har to posisjoner. Du kan velge høygir eller lavgir. På rattet finner du en knapp for sportsinnstilling som du kan bruke når du har valgt høygir. Oppsummeringen av dette er at lavgir fungerer som et førstegir, sportsinnstillingen som et andregir og høygir er som et tredjegir.