Motor og kjøreegenskaper:

Mitsubishi Carisma er utstyrt med Mitsubishis GDI motor. Vår modell hadde i tillegg automatgir og den tilgir omtrent alle førerfeil du måtte begå.


Mitsubishi Carisma er utstyrt med en meget god motor. GDI-motoren på 125 hestekrefter virker sprek og arbeidsvillig og det bekreftes av tallene. Motoren yter opp mot 174 NM i et bredt register. Dette er meget høye tall for en 1,8-liters motor.

Friskus

Til tross for at testbilen var utstyrt med automatgir er ytelsene meget trivelige. Motoren trekker villig fra lave turtall og det mangler bare litt krutt for at Carisma skal bli morsom å kjøre. Den ikke fullt så viktige øvelsen 0-100 km/t går unna på 12,4 sekunder. Det som derimot er viktig, er fleksibiliteten i fart, som er veldig god. Du føler hele tiden at du har krefter i reserve.

GDI-teknologi

Derimot tar du det pent kan du nyte et meget beskjedent bensinforbruk. Dette kommer av at GDI- motoren bruker en egen spesiell teknologi som de foreløpig er alene om. I en konvensjonell bensinmotor blir luft og bensin blandet utenfor sylinderen. På GDI-motoren til Mitsubishi blandes luft og bensin inne i sylinderen. Dette er noe av hemmeligheten bak det lave forbruket og de trekkvillige egenskapene.

Lettkjørt

Mitsubishi Carisma er en lettkjørt bil. Kjøring i by er ikke noe problem bortsett fra lukeparkering. Dette er generelt vanskelig med sedaner og er ikke noe lettere med Carisma. Automatgiret sjalter silkemykt og det hele er egentlig en dans på roser.

På landeveien er situasjonen litt annerledes. Bilen har svært svak retningsstabilitet, og det krever mye ekstra oppmerksomhet fra føreren for å holde bilen på riktig side av veien.

Derimot oppfører Carisma seg meget nøytralt i kritiske situasjoner. Den understyrer pent og gir deg ingen overraskelser. Den tåler til og med kraftig oppbremsing i sving uten å kaste med baken. Dette er meget bra og gir god sikkerhet siden den har samme egenskapene på glatt føre.